آرشیو سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۵
زندگی: سلامت
۱۴

روش های خانگی برای شست و شوی میوه و سبزیجات

دکتر مریم قادری قهفرخی

در صورت دسترسی نداشتن به مواد ضد عفونی کننده، بهترین روش شست و شوی طبیعی میوه و سبزیجات در خانه عبارت است از:

سرکه سفید کاملا طبیعی است و ارزش غذایی و طعم میوه و سبزی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. کافی است چند قطره از آن را به یک ظرف پر از آب اضافه کنید. با این محلول می توانید از نابودی تمامی میکروب ها اطمینان خاطر حاصل کنید.

آب لیموی طبیعی به دلیل ویژگی های اسیدی خود دارای اثرات ضد باکتریایی است. تغییری در طعم میوه یا سبزی ایجاد نمی کند، اما ممکن است دست شما خاصیت اسیدی آن را حس کند. با توجه به حجم مواد، آب یک یا چند لیمو را در آب ریخته و به مدت ده دقیقه اجازه ماندن در این محلول را بدهید سپس با آب شست و شو کنید.

محلول روغن درخت چای یک ترکیب ضد باکتریایی قوی است. چند قطره از این روغن را به یک ظرف بزرگ آب اضافه کنید و مواد را در آن بخیسانید. این محلول نه تنها میکروارگانیسم ها، بلکه بقایای علف کش ها یا هر ماده شیمیایی دیگر را از سطح میوه یا سبزی می زداید.

جوش شیرین تمامی گل و لای باقیمانده و باکتری ها را از سطح جدا و آن را کاملا ضد عفونی می کند. یک قاشق سوپخوری از جوش شیرین را به آب ولرم بیفزایید و ده دقیقه مواد را در آن بخیسانید سپس آبکشی کنید.

پراکسید هیدروژن را به نسبت یک به سه با آب مخلوط و به مدت پنج دقیقه مواد را در آن قرار دهید.

سرکه سیب می تواند برخی باکتری ها و نیز مواد شیمیایی باقیمانده در سطح میوه و سبزی را از بین ببرد. برای این منظور نصف لیوان از آن را به یک ظرف پر از آب بیفزایید. همچنین از این محلول می توانید به صورت اسپری استفاده کنید.

نمک دریا نیز دارای اثرات باکتری کشی است اما طعم شور آن اغلب در سبزیجات باقی می ماند. از نمک برای شستن سبزیجاتی استفاده کنید که می خواهید آنها را در پخت مواد غذایی به کار ببرید.

استفاده از مایع ظرفشویی برای شست و شوی سبزیجات برگی، اشتباه است، چرا که باقیمانده آنها در سطح سبزیجات ممکن است باعث بروز مسمومیت به ویژه در کودکان و زنان باردار شود. علاوه بر این سبزیجات طراوت و تازگی خود را از دست داده و خیلی سریع پلاسیده می شوند.