آرشیو سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۵
زندگی: سلامت
۱۴
سیب سلامت

گفت و گو با دکتر فرامرز امیری، متخصص مغز واعصاب

چرا یادم نمی آید...

تعریف آلزایمر چیست؟

آلزایمر اختلال زوال عقل است، اما کارکرد عقل فراتر از حافظه است. آلزایمر یک بیماری است که تمام کارکردهای عالی مغز مانند قضاوت، اختراع، تصمیم گیری، جهتگیری، گفتار، نوشتار و برنامه ریزی را تحت تاثیر قرار می دهد. بعضی وقت ها مریض با اختلال حافظه مراجعه نمی کند. هر چه سن بالاتر می رود احتمال ابتلا به آلزایمر هم افزایش می یابد. آلزایمر مسائل اجتماعی و فردی و خانوادگی ایجاد می کند و روابط خانوادگی در آن مختل می شود.

تشخیص زودرس آلزایمر چه تاثیری دارد؟ تاخیر در درمان چه پیامدی دارد؟

امروزه ما معتقدیم آلزایمر بیماری تخریب کننده مغز است. سلول های مغزی در بعضی از نواحی تخریب می شوند. آلزایمر شیب تندی دارد و به سمت سرازیری می رود. با کمک دارو می توان شیب آن را کند کرد. آلزایمر پیشرونده است و بیمار به اندازه سه تا ده سال طول عمر دارد. افرادی که از بیرون با بیمار در ارتباط هستند متوجه مریضی فرد می شوند، اما کسانی که با او زندگی می کنند متوجه بیماری او نمی شوند. اطرافیان فرد باید دقت کنند. چون مشکل ما در تشخیص دیرهنگام بیماری است، ولی درمان قطعی نداریم. دارو سیر بیماری را کند می کند و روش های غیردارویی هم داریم که کیفیت زندگی آنها را بهبود می دهد.

آیا پخت غذا در ظروف آلومینیومی در بروز آلزایمر نقش دارد؟

شایع ترین علت زوال عقل آلزایمر است. افرادی که در معدن فلزات سنگین کار می کنند مثل معدن منگنز و آلومینیوم با تنفس این فلزات و تجمع این رسوبات در مغزشان در خطر آلزایمر قرار می گیرند، اما درتماس خانگی اگر ظرف مورد استفاده استاندارد باشد وتاییدیه داشته باشد، خطری ایجاد نمی کند.

چگونه می توان پیشگیری کرد؟

داشتن فعالیت ذهنی، تغذیه و فعالیت فیزیکی مناسب از بیماری پیشگیری می کند. با افزایش سن اعضا بدن نیز پیر می شود و حافظه نیز کاهش می یابد؛ اما آلزایمر یک اختلال حافظه نامتناسب با سن و سال است. اختلال حافظه از دو جنبه مهم است؛ یکی این که پیشرونده است و دیگری مختل کننده زندگی روزمره است.

راه تشخیص این بیماری چیست؟

با کمک تست های تشخیصی با ضریب اطمینان بالای 95درصد تشخیص می دهیم. تست ها 30 نمره ای است. اگر زیر 27 باشد تشخیص آلزایمر می دهیم.