آرشیو چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۴۲
فناوری
۱۷
از نوع دیگر

آیا من روبات هستم؟

این روزها یکی از بزرگ ترین مشکلات کاربران در صفحه جست و جوی گوگل، شناسایی شما به عنوان یک روبات است. در چنین شرایطی هوش مصنوعی شما را به عنوان یک روبات شناسایی کرده و حال باید کاربر با اجرای بخشی از دستورالعمل ها ثابت کند که روبات نیست. به گزارش «ایران آنلاین»، حتما برای شما نیز پیش آمده است که به محض بازکردن صفحه گوگل، گزینه ای تحت عنوان «من روبات نیستم» بر صفحه دسکتاپ ظاهر می شود. اینجا دیگر شما چاره ای ندارید جز اینکه انسان بودن خود را به هوش مصنوعی ثابت کرده و با انتخاب گزینه ها و عکس های صحیح دسترسی خود به صفحه جست و جو را بار دیگر فعال کنید.

این مساله در وب سرویس گوگل تحت recaptcha نامیده می شود؛ بدین گونه که یک وب سرویس به منظور تولید و اعتبار سنجی کدهای امنیتی چنین سوالی را طرح کرده و کاربر در چنین شرایطی ناگزیر به پاسخ دادن سوالات طرح شده از طرف هوش مصنوعی است. حال در چنین شرایطی این سوال پیش می آید که آیا واقعا هوش مصنوعی گوگل قادر به تشخیص کاربر خود نبوده و با طرح این سوال کاربر انسانی را از روبات تشخیص می دهد؟

بسیاری از کاربران حتی به حالتی طنزگونه می گویند آیا ما باید تصویر یک خرگوش یا تراکتور را کامل کنیم تا هوش مصنوعی هویت ما را تشخیص داده و اجازه ورود بدهد؟ پاسخ گوگل در خصوص این سوال کاملا مشخص است. کاربران با پاسخ به سوالات طرح شده الگوریتم هوش مصنوعی را تقویت می کنند. اما بسیاری از محققان معتقدند این پاسخ قانع کننده نیست. چرا که در زمان های اضطراری آیا نیازی وجود دارد که این الگوریتم از سوی کاربران تقویت شود؟ به طور مثال شما چگونه می توانید به کاربری که عجله دارد بگویید اول تصاویر گل ها و خرگوش ها و جاده ها را کامل کن بعد به کارت ادامه بده. از طرفی بسیاری بر این باورند که آیا هوش مصنوعی گوگل با تمام دقت و ظرافتی که دارد قادر به تشخیص کاربر انسانی از یک روبات نیست؟ گوگل تا حال حاضر پاسخ قانع کننده ای درخصوص این سوال ارائه نکرده است؛ اما کاربران بسیاری به گونه ای طنزگونه اعلام کردند که احتمالا مدیران این غول فناوری در اتاق های مجلل خود در سیلیکون ولی نشسته و به دنبال پیدا کردن یک روبات بوده و منتظرند که کسی پاسخ دهد «من روبات هستم».