آرشیو چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۴۵۹۰
خبر
۲

اخبار دیپلماتیک

فرانسه: مکانیزم اینس تکس پیشرفت خوبی داشته است

وزارت خارجه فرانسه دیروز اعلام کرد کار برای ایجاد مکانیزم موسوم به «اینس تکس» پیشرفت خوبی داشته است. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده که کار ایجاد مکانیزم اینس تکس بین ایران و سه کشور اروپایی با پیشرفت خوبی روبه رو بوده است. در این بیانیه آمده است: کار در این زمینه با چشم انداز دست یافتن به نتیجه نهایی در حال انجام است. ایران نیز باید در موضوع ایجاد نهاد متناظر به پیشرفت دست یابد. فرانسه در ادامه بر حمایت خود از توافق هسته ای 2015 با ایران تاکید کرد.

این بیانیه در حالی منتشر شده است که دولت آمریکا روز دوشنبه به طور رسمی اعلام کرد که دیگر کشوری را از تحریم های نفتی علیه ایران معاف نمی کند. اقدامی که گامی دیگر در جهت تشدید فشار بر ایران به شمار می آید. اتحادیه اروپا به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان با هدف حفظ کانال های مالی با ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای و نگه داشتن ایران در این توافق، سازوکار اینس تکس را راه اندازی کرده اند که مراحل عملیاتی کردن آن هنوز در حال انجام است. دیپلمات ها می گویند این کانال مالی تنها می تواند برای معاملات و تراکنش های کوچک همچون خرید کالاهای بشردوستانه، شامل غذا و دارو مورد استفاده قرار گیرد.

ظریف بامداد دیروز راهی نیویورک شد

دنیای اقتصاد : وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد دیروز برای شرکت در نشست «روز بین المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح» در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد. به گزارش خبرگزاری فارس، این نشست قرار است امروز چهارم اردیبهشت در نیویورک برگزار شود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 20 دسامبر 2018 در هفتاد و سومین نشست خود قطعنامه پیشنهادی جنبش عدم تعهد مبنی بر نامگذاری روز 24 آوریل به عنوان «روز بین المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح» را تصویب کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی در هفته ای که گذشت نیز سفری به دمشق و آنکارا داشت و با مقامات سوریه و ترکیه ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و اوضاع سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داد.