آرشیو چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۴۲
جهان
۲۲
گزارش

کاتالونیا، فصل اختلاف نامزدهای انتخابات اسپانیا

گروه جهان: دوشنبه شب، مردم اسپانیا در آستانه انتخابات سراسری یکشنبه آینده خود، شاهد آخرین مناظره تلویزیونی بین چهار کاندیدای اصلی این انتخابات بودند. مناظره‎ای 90 دقیقه‎ای که طی آن رقبا برای جلب 30 درصد از واجدین شرایطی که هنوز برای رایی که به صندوق خواهند انداخت تصمیمی نگرفته‎اند، از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. بحث‎ها هرچند متنوع بود اما آنچه به این مناظره شور و هیجان بخشید، کاتالونیا و استقلال آن بود.

به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، این مناظره بین چهار رقیب اصلی یعنی پدرو سانچز، نخست‎وزیر کنونی و عضو حزب سوسیالیست، آلبر ریورا، رهبر حزب شهروندان، پابلو کاسادو، رهبر حزب مردم و پابلو ایگلسیاس، رهبر حزب پودموس برگزار شد. بحث‎های ابتدایی مثل همیشه بر سر اقتصاد و مسائل اجتماعی جریان داشت که ناگهان کاسادو و ریورا وارد عمل شدند و بحث استقلال کاتالونیا را پیش کشیدند. آنها سانچز را متهم به حمایت یا حداقل تمایل به حمایت از جدایی طلبان کاتالونیا کردند. اتهامی که سانچز بلافاصله رد کرد و گفت هرگز حاضر نیست اجازه دهد استقلال طلبان کاتالونیا رفراندوم دیگری را برگزار کنند. او گفت: ما باید تصمیم تاریخی بگیریم که آیا می‎خواهیم به جلو حرکت کنیم یا عقب. اما در این میان ایگلسیاس جوان تلاش کرد از آب گل‎آلود ماهی بگیرد و برای جلب نظر جدایی طلبان تاکید کرد که اسپانیا باید بپذیرد که از چندین قومیت که می‎توانند هر یک برای خود استقلال خویش را داشته باشند، تشکیل شده است. کاسادو هم برای عقب نماندن از این قافله تاکید کرد که دولت او دولتی خواهد بود که آلترناتیوی برای حکومت جدایی‎طلبان درنظر خواهد گرفت. ریورا هم با تحریک احساسات ملی‎گرایی تاکید کرد: خون در رگ‎های من یخ زد وقتی فهمیدم جدایی طلبان در حال کودتا هستند.

بااین حال نظرسنجی‎ها نشان می‎دهد، حزب سوسیالیست، حزب پدرو سانچز دست برتر را در انتخابات پیش رو دارد و 129 کرسی از 350 کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد. اما این حزب برای اینکه بتواند پست نخست‎وزیری را احراز کند، به 176 کرسی نیاز دارد و از همین رو تصور می‎شود برای به دست آوردن بقیه کرسی‎ها به ائتلاف با حزبی دیگر چشم دوخته است.