آرشیو چهار‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۴۲
ایران زمین
۲۰

برف بهاری، نشانه دیگری از تغییر اقلیم

بارش برف در نیمه نخست فصل بهار و آن هم زمانی که همه منتظر به شکوفه نشستن دشت ها و درختان هستند، نشانه ای دیگر از تغییرات اقلیمی در سرزمین ایران به شمار می رود که 5 استان در شمال غرب کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایرنا، هرچند بارش ها از اوایل هفته در برخی مناطق آغاز شده بود اما گسترش و شدت بارش ها از بامداد روز دوشنبه (دوم اردیبهشت)، ساکنان واقع در شمال غربی کشور بویژه استان های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و آذربایجان شرقی را غافلگیر کرد؛ ارتفاع بارش ها در دامنه ها و شهرستان های برفگیر استان در مواردی حتی 4 متر هم گزارش شده است. البته دامنه برودت هوا تا ارتفاعات استان های همجوار هم رفت و در مناطق کوهستانی استان های شمالی و مرکزی نیز بارش برف گزارش شد. لغزندگی معابر بویژه راه های اصلی استان ها، تعطیلی مدارس و خسارت به باغ ها و مزارع این استان ها از آثار بارش برف آن هم در ماه اردیبهشت گزارش شده است.

بسیاری از مردم آذربایجان غربی با گرم شدن هوا در فروردین ماه روزهای گرم بهاری را به یکدیگر نوید می دادند و لباس ها و وسایل گرمایشی را راهی انبارها و بقچه ها کرده بودند، اما سرمای اوایل اردیبهشت غافلگیری همه را به همراه داشت.از آذربایجان شرقی هم خبر می رسد بارش برف در مناطق مختلف این استان از جمعه گذشته آغاز شده؛ ارتفاع برف در بعضی نقاط شهرستان ورزقان در 90 کیلومتری شمال شرق استان به 4 متر می رسد.

در استان اردبیل هم تداوم بارش برف و سردی هوا در مناطق سردسیر دیروز (سه شنبه) نیز برخی مقاطع تحصیلی را در شهرهای اردبیل، سرعین، خورش رستم، خلخال، هیر، نیر و نمین تعطیل کرد. آن گونه که هواشناسی کردستان پیش بینی کرده، هوای استان این هفته کاهش 7 تا 9 درجه ای را تجربه می کند؛ بارش برف در کردستان از روز شنبه (31 فروردین) آغاز شد و شهرستان دهگلان با دمای منفی 6درجه زیر صفر سردترین شهر استان نام گرفت.