آرشیو چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۹۴۷۶
بین الملل
۹

اشپیگل: تحریم خرید نفت ایران سرمایه گذاران مالی جهان را نگران کرده است

نشریه اشپیگل تمدید نشدن معافیت هشت کشور در خرید نفت از ایران را برای بازار جهانی نفت و سرمایه گذاران مالی بسیار نگران کننده خواند.

به گزارش ایرنا، نشریه آلمانی اشپیگل با اشاره به تصمیم دولت آمریکا نوشت: بهای جهانی نفت به خاطر اینکه «دونالد ترامپ» به دنبال توقف کامل صادرات نفت ایران است، افزایش یافت. آمریکا به دنبال افزایش فشارها به ایران بوده و در این راستا از تمدید معافیت خرید نفت ایران از سوی هشت کشور دیگر خودداری کرد.

بر این اساس ترامپ با اعلام تحریم صادرات نفت ایران از ماه می، کشورهای دیگر را نیز که به خواسته آمریکا عمل نکنند تهدید به اعمال تحریم کرده است. این در حالی است که اقدام یک جانبه آمریکا موجب نگرانی در بازارهای جهانی شده است.

بازار نفت با واکنش منفی به این تصمیم، شاهد افزایش 3 درصدی بهای نفت بوده که بیشترین میزان افزایش در 2019 بوده است. هر چند آمریکا وعده داده که با کمک همپیمانانش نظیر عربستان سعودی، کمبود نفت ناشی از توقف صادرات ایران را جبران کند، اما این وعده نتوانسته از میزان نگرانی ها بکاهد. اعمال شدیدترین تحریم های اقتصادی علیه ایران از نوامبر گذشته آغاز شد و هدف اصلی آن فلج کردن صنعت نفت ایران و کاهش درآمدهای این کشور بود. با این حال مقامات ایرانی اعلام کرده اند که تهران تجربه کافی در زمینه مقابله با تحریم ها را دارد و واشنگتن با چنین اقداماتی به اهداف خود دست نمی یابد.