آرشیو چهار‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۴۲
ایران زمین
۲۰
گزارش خبری

مقابله با کانون های گرد و خاک با افزایش تراز آب دریاچه ارومیه

به کمک دولت می توان با افزایش یک متری تراز آب دریاچه ارومیه، 95 درصد کانون های گرد و خاک را زیر آب برد.

به گزارش فارس، «مسعود تجریشی»، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در همایش هم اندیشی سمن های غیردولتی در احیای دریاچه ارومیه در دانشکده برق دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه تثبیت تراز آب دریاچه پشت سر گذاشته شده و وارد فاز دوم احیا شده ایم و با تامین بودجه که در اولویت است تا 1404 می توانیم عملیات احیا را داشته باشیم.

وی بیان کرد: مغرور نشویم که دریاچه در شرایط خوبی است چراکه در آبان ماه امسال انتظار تبخیر وجود دارد ولی قطعا تا انتهای امسال و از سال آینده با ورود 750 میلیون مترمکعب آب دائمی می توانیم این تراز را با پروژه های خود بالا ببریم. تجریشی با بیان اینکه این سیلاب ها می تواند به احیا کمک کند، تصریح کرد: امسال بارش ها مناسب بود. همچنین میزان بارش در داخل حوضه آبریز نیز زیاد بود و در مقابل خسارت ها هم کمتر بود که عمده آن به لایروبی ها و همچنین رهاسازی بستگی داشت.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران متذکر شد: سال گذشته همکاری در رهاسازی کمتر بود به طوری که در بوکان در زمان خود رهاسازی انجام نگرفت و وقتی رهاسازی آب شد، آب به مزارع رفت و مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد شد.با هماهنگی بسیار خوبی که داشتیم، توانسته ایم آب ها را از سطح رها کنیم.

تجریشی خاطرنشان کرد: وضعیت بارش با رشد 66 درصدی در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به دوره بلندمدت افزایش دارد.

مدیردفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: اعتبار پرداختی برای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی 93 میلیارد تومان و برای آذربایجان شرقی 35 میلیارد تومان است.