آرشیو چهار‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۶۸
اقتصادی
۴

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی:

پتروشیمی ایران تحریم پذیر نیست

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی گفت: پتروشیمی ایران از طرق مختلف امکان صادرات دارد، هر چند که هدف آمریکایی ها تحریم صنعت پتروشیمی ایران باشد.

احمد مهدوی ابهر در گفت وگو با خبرگزاری فارس، در واکنش به صحبت های مارک دوبو ویتز مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی که با فاکس نیوز صحبت کرده است و از تحریم پتروشیمی ایران بعد از تحریم نفت سخن گفته است، تصریح کرد: مقامات آمریکایی از گذشته به دنبال تحریم پتروشیمی بودند، زیرا می دانند که بعد از نفت، ارزآورترین صادرات غیرنفتی مربوط به پتروشیمی هاست.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی، نفت نیست و شرایط صادرات آن متفاوت از نفت است، افزود: در تحریم های سال 2011 رئیس جمهور وقت آمریکا نیز به دنبال تحریم پتروشیمی بود، اما دیدیم که صنعت پتروشیمی ایران تحریم پذیر نیست و صادرات محصولات پتروشیمی ایران کاهش پیدا نکرد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی ادامه داد: پتروشیمی ایران از طرق مختلف امکان صادرات دارد، هر چند که هدف آمریکایی ها تحریم صنعت پتروشیمی ایران باشد.

مهدوی ابهر گفت: در مذاکرات گذشته ایران و 1+5 نماینده اتحادیه اروپا به مذاکره کننده ارشد ایران که آن موقع آقای جلیلی بود عنوان کرد ما می خواهیم تحریم های پتروشیمی شما را برداریم، در صورتی که آن موقع من اعلام کردم صنعت پتروشیمی و صادرات محصولات پتروشیمی ایران اصلا تحریم پذیر نیست و اصلا در طول این مدت تحریم نشده بود زیرا می توانستیم به راحتی محصولات خود را صادر کنیم و ارز حاصل از آن را وارد کنیم؛ الان نیز شرایط همانگونه است و ما به راحتی می توانیم به کشورهای همسایه خود نیز محصولات پتروشیمی صادر کنیم.

وی افزود: صادرات پتروشیمی ایران از نظر ارزش نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده است بلکه شاهد رشد آن هستیم و من اطمینان می دهم که در سخت ترین شرایط نیز می توانیم محصولات خود را صادر کنیم و ارز حاصل از صادرات را وارد کشور کنیم.