آرشیو چهار‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۶
اقتصاد
۳

اختلال در تنظیم بازار کشاورزی با احیای وزارت بازرگانی

محمدرضا اسکندری، وزیر اسبق جهادکشاورزی گفت: اگر وزارت بازرگانی با ساختار قبلی احیا شود، تنظیم بازار محصولات کشاورزی دچار مشکل می شود.

محمدرضا اسکندری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و وزیر اسبق جهاد کشاورزی، سه شنبه در جمع خبرنگاران در مورد طرح دولت برای احیای وزارت بازرگانی گفت: اولا طبق قانون برنامه پنجم توسعه نباید بیش از 18 وزارتخانه داشته باشیم که اگر بخواهند وزارتخانه جدید ایجاد کنند، باید حداقل دوسوم رای نمایندگان را داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر قرار است وزارت بازرگانی با وظایف قبلی احیا شود، تنظیم بازار محصولات کشاورزی دچار مشکل می شود و با احیای وزارت بازرگانی نه تنها وضع بهتر نمی شود، بلکه اوضاع تولید در کشاورزی بدتر می شود.

اسکندری با اشاره به خاطره ای از سفر خود در زمان وزارت به کشور ترکیه گفت: در آنکارا پیاز به بالای 1500 تومان به پول ایران رسیده بود. آن موقع پیاز در بناب آذربایجان کیلویی 50 تومان هم مشتری نداشت و وقتی به وزیر مربوطه گفتم پیاز ایرانی درجه یک را لب مرز به شما کیلویی 250 تومان تحویل می دهیم، او پاسخ داد درست است که 70 درصد پیاز ترکیه وارداتی و 30 درصد تولید داخلی است، اما اکنون فصل برداشت همان 30 درصد است و ما برای حمایت از کشاورزان خود حاضریم پیاز 1500 تومانی مصرف کنیم، اما واردات صورت نگیرد بنابراین همه کشورها نسبت به تولید کشاورزی خود حساسیت به خرج می دهند و از کشاورزان خود حمایت می کنند.وی افزود: یکی از مقامات دولتی گفته بود، برای تنظیم بازار مرغ شب عید 50 هزار تن و برای ماه مبارک رمضان نیز 50 هزار تن مرغ باید وارد کنیم، در حالی که ظرفیت تولید مرغ کشور به سه میلیون تن رسیده و باید از تولید داخل حمایت کرد و ذخایر استراتژیک را از تولید داخل تامین کنیم.