آرشیو چهار‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۶
زندگی
۱۳
منبرهای گیاهی

پیوند موفق

در پیوند کاکتوس دو گونه به هم وصل و تبدیل به یک گیاه می شوند. این اتصال چند شرط دارد. نخست این که پایه و پیوندک از یک خانواده باشند تا پیوند بگیرد. بعد هم بافت دو قسمت با هم خوب چفت شود تا ارتباط بین آوندها برقرار شود. همین که پیوندک محکم به پایه بچسبد و بین شان باز نشود، یعنی پیوند موفق بوده. این کار آن قدر ظرافت دارد که حتی می گویند بعد که دو قسمت پیوندی را روی هم گذاشتید کمی دو سطح را بر هم بلغزانید تا اصلا راهی برای رفتن هوا بین شان نباشد؛ سفت و محکم و بی ذره ای خلأ. بنده اگر خدایش را مثل محبوبش دوست بدارد تمام تلاشش را می کند تا ظاهر و باطنش را منطبق با آن چیزی کند که او از وی خواسته. مسیر زندگی ا ش را طوری انتخاب می کند که مشمول رضوان و رضایت محبوبش شود که اگر چنین شد، خدا هم از چنین بنده ای راضی است. آن وقت است که باید گفت پیوند الهی بندگی برقرار شده. چفت چفت. گرفتنی و با رضایتمندی دو سویه.

در پیوند کاکتوس این اشتباه ها را نکنید:

بعضی ها فکر می کنند فرقی نمی کند پایه کاکتوس کوتاه باشد یا بلند ولی بهتر است پایه کاکتوس کوتاه نباشد. چون هر چه سطح نور گیر کاکتوس بیشتر باشد فتوسنتز بیشتری می کند و در نتیجه رشد بهتری به پیوندک می دهد.

سعی کنید روی یک پایه کاکتوس بیش از یک پیوند نزنید. درست است که پیوند دادن چندین کاکتوس روی یک پایه زیبایی خاصی دارد ولی باید بدانید رشد چند پیوندک خیلی کمتر از یک پیوندک خواهد بود.

بعد از خرید یا جا به جایی کاکتوس بلافاصله اقدام به پیوند نکنید. چون ممکن است رشد کاکتوس موقتا متوقف شده باشد. موقع پیوند، پایه باید روی رشد باشد. پس اجازه دهید پایه پیوند رشد جدید بکند بعد روی آن پیوند بزنید.

هدف پیوند همیشه رشد زیاد پیوندک نیست. گاهی تحمل کردن پایه پیوند موقعی که پیوندک به سن بالا و وزن زیاد می رسد هم مهم است.

یکی از نکات خیلی مهم در پیوند، ریشه دار بودن پایه است. چون هرچه ریشه های پایه در زمان پیوند بیشتر باشد پیوندک زودترشروع به رشد می کند. پس هوس پیوند در کاکتوس های جوان به سرتان نزند.