آرشیو چهار‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۶۶
جامعه
۱۸

طرح جدید برای نوسازی تاکسی های فرسوده

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور به اجرای پایلوت طرح جدید نوسازی تاکسی های فرسوده اشاره کرد و گفت: براساس این طرح مقرر شد شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از منابع ماده 12 رفع موانع تولید، به تاکسیرانی یارانه اختصاص دهد و شرکت خودروساز نیز قرار است صد دستگاه خودرو با ظرفیت پیمایش300 کیلومتر تولید کند.

مرتضی ضامنی در گفت وگو با ایسنا با بیان این که هیچ وعده ای از سمت شرکت های خودروساز و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحویل تاکسی های جدیدعملیاتی نشده اما در سال جدید بر سرچند موضوع در حال توافق هستیم، ادامه داد: یکی از این موضوعات قیمت خودروست. شرکت های خودروساز اعلام کرده اند قیمت خودرو، قیمت حاشیه بازار است و باتوجه به این که قیمت حاشیه بازار دقیقا قیمت تاکسی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابرکرده با چالش های جدی در زمینه تامین تسهیلات مواجه خواهیم بود. بنابراین نسبت به آن اعتراض کرده ایم و درحال مکاتبه هستیم تا وزارت صنعت تکلیف را روشن کند.

وی اضافه کرد: علاوه برقیمت، مکاتباتی نیز روی موضوع زمان بندی داشتیم تا شرکت خودروساز در ادامه طرح، خودروهای جدید را طبق زمانبندی تحویل دهد.

ضامنی اظهار کرد: هفته آینده پیش فاکتورهای صد دستگاه خودرو صادر خواهد شد و اگر پایلوت آن نیز با موفقیت انجام شود و شرکت خودروساز نیز همراهی های لازم را داشته باشد، بخشی از اختلاف قیمت خودرو توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تامین و به رانندگان تاکسی نیز فشاری وارد نخواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در ادامه به تشریح این طرح پرداخت و گفت: براساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید اعلام شده است که اگر به تعداد ناوگان گازسوز با چارچوب مشخصی که در قانون و دستورالعمل ها آمده، به تاکسیرانی و سامانه حمل و نقل عمومی اضافه شود، به واسطه صرفه جویی که در مصرف گاز نسبت به بنزین اتفاق می افتد 3870 دلار یارانه در بازه زمانی چهارساله به رانندگان تخصیص داده خواهد شد.