آرشیو سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۴۳۴۴
صفحه اول
۱
سرمقاله

گزینه استراتژیک دمشق

احمد دستمالچیان

امروز آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار با آقای بشار اسد،رییس جمهوری سوریه راهی این کشور شد. البته این سفر بنا بود زودتر انجام شود که به دلیل همزمانی با ایام عید این سفر به تاخیر افتاد. این سفر یک سفر کاملا عادی است به دلیل اینکه رفت و آمدهای ایران با سوریه به صورت دوره ای در حال انجام است. نکته دیگر اینکه وقتی آقای بشار اسد به تهران سفر کرد و نتوانست با آقای ظریف دیداری داشته باشد، اظهار تمایل کرد که شخص آقای ظریف سفری به سوریه داشته باشند تا ادامه مذاکراتی که ایشان در جلسه حضور نداشت، انجام شود. از طرف دیگر با توجه به اینکه انتخابات رژیم صهیونیستی به تازگی انجام و نتایج آن روشن شد، نیاز است که هماهنگی های بیشتری بین ایران و سوریه در برابر شرارت های رژیم صهیونیستی و تقویت محور مقاومت انجام شود. این سفر در مجموع در این راستا صورت می گیرد، همچنین مسائل دوجانبه ای که باید پیگیری شود، آقای ظریف آنها را دنبال خواهد کرد. نباید این نکته را فراموش کرد که ما با دوستان و شرکا در منطقه همواره در حال رایزنی و...

تبادل نظر هستیم و مسائل مورد نظر را به بحث گذاشته ایم. سفری که آقای روحانی رییس جمهور کشورمان به عراق داشت و سفری که آقای اسد به تهران داشت و سفری که به دمشق صورت گرفته همگی نشان دهنده خط رایزنی های مختلفی است که باید محور مقاومت به صورت دایم در جریان امور یکدیگر قرار گیرند. این بسیار مهم است که این سفرها برای نزدیکی نظر و کارهایی که باید صورت گیرد، انجام می شود و این سفر نیز در همین چارچوب قرار می گیرد. در حال حاضر با نزدیک شدن به پایان فاز نظامی در سوریه و آغاز فرآیند بازسازی در سوریه ایران می تواند یک نقش محوری را در این امر ایفا کند.

پیش تر نیز در این رابطه مذاکرات مفصلی هنگامی که آقای بشار اسد به تهران آمدند، انجام شد و از سوی ایشان درخواست های جدی برای بازسازی سوریه و نقش آفرینی ایران در آن صورت گرفت. خواست سوریه همکاری با شرکت های پیمانکار در ایران بود که مساله بازسازی و تبادل امکانات همیشه در دستور کار ایران بوده است. ایران نیز به طور جدی وارد این فرآیند شده و آقای اسد نیز خواستار این است تا جایی که می تواند بازسازی خرابی های سوریه در اختیار دوستان ایرانی قرار گیرد و این احتمال نیز وجود دارد که این موضوع مورد بحث جدی در این سفر قرار گیرد. از سوی دیگر در شرایط کنونی این سوال نیز مطرح می شود که با توجه به قرار گرفتن سپاه در لیست گروه های تروریستی وزارت خارجه امریکا آیا چنین اقدامی بر فعالیت های سپاه پاسداران در سوریه اثرگذار خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که دولت سوریه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون به عنوان یک شریک استراتژیک برای ایران بوده و این خواست سوریه است که در منطقه به دلیل اشتراک نظرهایی که میان تهران و دمشق وجود دارد، ایران در کنار سوریه باشد. دو کشور اشتراک نظرهای مهمی در بحث مبارزه با رژیم صهیونیستی دارند و به لحاظ استراتژیک و عقیدتی نیز همپوشانی قابل توجهی با یکدیگر دارند و همواره این موضوع برای سوریه مد نظر بوده است که ایران یار و شریک سوریه باشد.

پس از درگذشت مرحوم حافظ اسد رییس جمهور فقید سوریه، این گزینه و اختیار آقای بشار اسد است که ایران شریک استراتژیک سوریه باشد و این گزینه طی سالانه گذشته نتوانسته تغییر کند و ثبات بر این استراتژی حاکم بوده است. از سوی دیگر حضور مشاورین مستشاری نظامی ایران در سوریه نیز به اصرار دولت مرکزی دمشق است و بعید به نظر می رسد که تحت شرایط مختلف دیگری این گزینه تغییر کند زیرا اگر بنا بود این گزینه تغییر کند در زمانی که جنگ های مصیبت باری در سوریه جریان داشت و تمام خواسته ها این بود که ایران را از سوریه فرا بخوانند آن زمان این اقدام انجام می شد نه اکنون که همه چیز با پیروزی به پایان رسیده است. ماندگاری و حضور ایران در سوریه از جمله گزینه های استراتژیک سوریه محسوب می شود که تغییری پیدا نخواهد کرد.

فراجناحی شدن راه احیای صدا و سیما

متاسفانه چنین شرایطی در صدا و سیما نداریم و به همین دلیل است که می‎بینیم، شبکه های مجازی به شدت در کشور ما فعال هستند و البته گاهی مورد سوءاستفاده هایی هم قرار می گیرند. این ضعف رسانه ملی است که نه قائل به قرار دادن تریبون کافی در اختیار دولت است و نه به فعالان و جریان ‎های سیاسی و احزاب فضای کافی برای طرح نظرات و دیدگاه های شان می دهد. اگر صدا و سیما به دلایل ریزش مخاطبان خود در سال های گذشته دقیق شود، درخواهد یافت که برای احیای مخاطبان خود راهی جز ایجاد فضای لازم برای انعکاس صداهای مختلف فارغ از جهت گیری ‎های سیاسی آنها ندارد.