آرشیو پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۴۳
جهان
۲۲
گزارش

قطعنامه سازمان ملل علیه خشونت‎های جنسی در جنگ

فروغ احمدی

قطعنامه سازمان ملل متحد برای مقابله با خشونت جنسی درمناطق بحرانی و جنگ زده که آلمان پیش نویس آن را تهیه کرده و آنجلینا جولی به عنوان فرستاده صلح سازمان ملل خواستار اجرای آن شده بود، به دلیل مخالفت امریکا با سقط جنین به صورت محدودتر تصویب شد.

به گزارش «دویچه‎وله»، قطعنامه سازمان ملل با 13 رای موافق و با دو رای ممتنع روسیه و چین در حالی به تصویب رسید که دولت امریکا با بندی مخالف بود که به معنی حمایت از سقط جنین است و اصرار داشت باید از متن قطعنامه حذف شود در غیر این صورت آن را وتو خواهد کرد. روسیه و چین نیز با امریکا در حذف این بند همصدا شده بودند.

در نهایت بخش مربوط به بهداشت زنان از این قطعنامه به درخواست امریکا حذف شد اما با خشم بسیاری از اروپایی ها همراه بود از جمله فرانسوا دلاتره، نماینده فرانسه که اعلام کرد این کار به حیثیت زنان لطمه وارد می کند. در همین رابطه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه باید تشخیص داده شود که زنان و دختران عمدتا قربانی خشونت جنسی در جنگ هستند و به مسائل گسترده تر نابرابری و تبعیض جنسی مربوط است اعلام کرد پیشگیری باید با تکیه بر تشویق حقوق زنان و برابری جنسی انجام شود. نادیا مراد، قربانی خشونت داعش علیه زنان ایزدی درعراق نیز در این جلسه حضور داشت. امل کلونی، حقوقدان و یکی از کنشگران نام آشنای حقوق بشر هم در این جلسه حضور داشت. در غروب 22 آوریل هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان درتوئیترخود اعلام کرد که جنگ افروزان و تروریست ها مدت هاست که از خشونت جنسی برای پیشبرد اهداف خود بهره می گیرند و برای پایان دادن به این خشونت جنسی در مناطق جنگ زده باید وارد عمل شد. او 23 آوریل نیز مقاله مشترکی با آنجلینا جولی ستاره سرشناس هالیوود در روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد. آنها در این مقاله با عنوان خشونت جنسی در مناطق بحران زده و جنگی بیداد می کند، خواستار مقابله با این خشونت‎ها شدند.