آرشیو پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۶۹
اقتصادی
۴

دستورالعمل وزیر نیرو برای شایسته گزینی مدیران ارشد

وزیر نیرو در چارچوب طرح شایسته گزینی مدیران از طریق فراخوان عمومی، شرایط انتخاب معاون وزیر در امور تحقیقات و منابع انسانی را منتشر نمود.

رضا اردکانیان در نامه ای خطاب به مدیرمسئول روزنامه کیهان درباره رویکرد جدید این وزارتخانه در انتصاب مدیران ارشد نوشت: شایسته گزینی در بکارگیری نیروی انسانی در وزارت نیرو به عنوان یک رویکرد مدیریتی بدیع در نظام اجرایی کشور برای مسئولیت های ستاد وزارت نیرو و شرکتهای زیرمجموعه با برنامه ریزی های لازم در جهت گزینش نیروی داوطلب و شایسته متناسب با شرایط احراز مدنظر، در دولت دوازدهم در دستور کار قرار گرفت. این فرایند دسترسی وسیعی را به ترتیب در داخل وزارت نیرو، سازمان دولت و بخش های همکار مجموعه دولت در بیرون فراهم نموده و در نهایت، انتصاب افراد شایسته با رعایت مجموعه اسناد بالادستی و ضوابط قانونی ذیربط از طریق فراخوان عمومی با هدف ایجاد فرصت های برابر برای همه افراد واجد شرایط عمومی و تخصصی خدمتگزاری در حال انجام است.

وزیر نیرو در ادامه، فراخوان انتخاب معاون وزیر در امور تحقیقات و منابع انسانی را منتشر نموده و «شرایط احراز پست معاون وزیر در وزیر در امور تحقیقات و منابع انسانی» را اینگونه بیان کرده است:

1- برخورداری از صلاحیت های عمومی انتصاب بر اساس قوانین، مقررات و ضوابط ذیربط

2- کارمند رسمی، پیمانی یا قرارداد کار معین (مشخص) دستگاه های اجرایی وضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری

3- دارا بودن مدرک تحصیلی دکتری (یا کارشناسی ارشد) در رشته های: مدیریت، مدیریت منابع انسانی، مهندسی صنایع و سایر علوم مهندسی مرتبط با صنعت آب و برق و تخصص های علوم انسانی و اجتماعی مرتبط با مدیریت منابع سازمانی

4- دارا بودن شناخت مناسب از صنعت آب و برق

5- برخورداری از حداقل 5 سال سابقه مدیریت ارشد

6- برخورداری از حداقل 10 سال سابقه مدیریت در زمینه های مرتبط به منابع انسانی و تحقیقات

7- حداکثر سابقه خدمت 28 سال برای مقطع تحصیلی دکتری (25 سال برای کارشناسی ارشد).

گفتنی است یکی از معضلات کنونی نظام اداری و مدیریتی کشور، عدم رعایت ضوابط شایسته گزینی در برخی سطوح مدیریتی است. همین موضوع باعث بروز پدیده مدیران چندشغله و حتی بکارگیری مجدد مدیران بازنشسته هم شده است. در این وضعیت، فراخوان وزیر نیرو هر چند تا اجرای کامل و رفع نواقص فاصله دارد، اما همین اقدام مثبت، گامی رو به جلو برای بهبود فرهنگ سازمانی در زمینه شایسته گزینی و گسترش عدالت در دستگاه های دولتی است.