آرشیو پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۶۹
صفحه آخر
۱۲

افشای دو سند محرمانه از سفارت لبنان در واشنگتن

در جلسه ضد ایرانی مقامات غربگرای لبنان و فرستاده کاخ سفید چه گذشت؟

یک روزنامه لبنانی با انتشار دو سند محرمانه سفارت این کشور در واشنگتن، از تشکیل یک جلسه ضد ایرانی در سفارت با حضور نماینده کاخ سفید و «سرسپردگی» برخی مسئولان لبنانی به آمریکا، پرده برداشت.

روزنامه «الاخبار» با انتشار محتوای دو تلگراف محرمانه سفارت لبنان در واشنگتن، از میزان «سرسپردگی» برخی مسئولان این کشور، دیکته های دولت آمریکا به مقامات بیروت و نگرانی شدید آمریکا نسبت به جنبش حزب الله پرده برداشت.

الاخبار نوشت، آمریکا «الهه» برخی از سیاستمداران لبنانی است و این سیاستمداران با سرسپردگی به واشنگتن، نیرو می گیرند. آنها هزاران مایل سفر می کنند تا از واشنگتن دستور بگیرند و (بعدا آن را) اجرا کنند.

فارس به نقل از روزنامه مذکور گزارش داد، در جلسه محرمانه فوق، «یاسین جابر» رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان لبنان، «ابراهیم کنعان» رئیس کمیسیون مالی و بودجه پارلمان، «علی حمدان» مشاور رئیس پارلمان لبنان و از جانب دولت آمریکا نیز «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر خارجه آمریکا و «جویل رایبون» فرستاده آمریکا در امور سوریه، حضور داشته اند.

واهمه آمریکا از حزب الله

معاون وزیر خارجه آمریکا طی این نشست، درباره حزب الله گفت: ما از تعهد حزب الله به ایران و سپاه پاسداران، به ویژه در زمینه توسعه موشک های دقیق(نقطه زن) با کمک ایران، بسیار نگرانیم.

وی به طرف های لبنانی گفت: حزب الله به عنوان نماینده دولت لبنان، به سیاست بی طرفی متعهد نیست و اینگونه مواضع باعث می شود دولت لبنان در زمینه وعده های کمکی جامعه بین المللی زیان ببیند. به عبارت دیگر، این مقام آمریکایی لبنان را به مجازات اقتصادی تهدید کرد.

ساترفیلد مدعی شد، آمریکا مشکلی با مشارکت حزب الله در صحنه سیاسی لبنان ندارد، بلکه مشکل در گام های غیرقانونی این حزب در مسیر همکاری با ایران است.

سیاست دهه های اخیر آمریکا نسبت به لبنان، خلع سلاح این کشور در برابر رژیم صهیونیستی بوده و هست. این سیاست تاکنون زیان های فراوانی را متوجه دولت و مردم لبنان کرده و باعث شده است که این کشور در عرصه داخلی، بی ثبات و در قبال حملات رژیم صهیونیستی هم شکننده گردد. البته، در سال های اخیر و با قدرتمند شدن حزب الله و جبهه مقاومت، شرایط تغییر کرده و همین، باعث عصبانیت مقامات آمریکایی شده است.

بر اساس گزارش فوق، زمان برگزاری جلسه ضد ایرانی مذکور، 23 فروردین بوده است.