آرشیو پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۶۹
صفحه آخر
۱۲

دیدار رهبران کره شمالی و روسیه نمایش شکست آمریکا

سفر «کیم جونگ اون» به روسیه آن هم پس از شکست مذاکرات کره شمالی و آمریکا علاوه بر دهن کجی به ترامپ یک پیام دارد و آن چیزی نیست جز «نمایش شکست آمریکا».

سرویس خارجی- «کیم جونگ اون»، رهبر جوان کره شمالی دیروز با قطار اختصاصی وارد روسیه شد تا امروز با ولادیمیر پوتین دیدار کند. این دیدار در بحبوحه جنگ لفظی پیونگ یانگ و واشنگتن و پس از شکست مذاکرات این دو صورت می گیرد و از این جهت، حائز اهمیت است.

دیدار رهبران کره شمالی و روسیه از این جهت اهمیت دارد که می تواند تحمیل بار روانی بر آمریکا و تحقیر این کشور تلقی شود و این موضوع به تقویت جایگاه رقبای آمریکا یعنی روسیه و چین در شبه جزیره کره منجر گردد. به نظر می رسد کره شمالی با این نوع عکس العمل سعی در این دارد تا خود را به عنوان کشوری تعیین کننده در روند معاملات جهانی نشان دهد. به گزارش اسپوتنیک، پس از گذشت تقریبا دو ماه از شکست مذاکرت میان کره شمالی و آمریکا، کیم جونگ اون برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه وارد ولادی وستوک شهر مرزی روسیه شده است.

این گزارش می افزاید: پس از شکست مذاکرات کره شمالی و آمریکا و تشدید تحریم ها بر علیه پیونگ یانگ، کره شمالی می خواهد خود را از موضع انزوای تحمیلی از جانب آمریکا نجات دهد و برای خود گزینه های موثر دیگری تعریف کند. به علاوه مقامات آمریکایی دریافته اند که پس از مذاکرات بی نتیجه دو ماه قبل از نظر افکار عمومی در مظان اتهام بوده و رفتار کره شمالی در این شرایط به دستپاچگی بیشتر آنها منجر خواهد شد. به عبارتی دیدار رهبران کره شمالی و روسیه، نمایشی از شکست دوباره آمریکایی هاست.

از سوی دیگر برکناری «کیم یونگ چول» مذاکره کننده ارشد کره شمالی با آمریکا از سمت خود می تواند پیام مهمی برای مذاکرات آتی باشد. این اقدام پس از این اتفاق افتاد که پیونگ یانگ اعلام کرد که هیچ تمایلی به ادامه مذاکرات با حضور مایک پمپئو ندارد و آمریکا برای نشان دادن حسن نیت خود باید او را از روند گفت وگوها حذف کند.