آرشیو سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۳۴۰۴
روزنامه فردا
۱۶

عجایب غرایب

بارها درباره مدارس لاکچری می شنویم و می خوانیم. چه مردم، چه مسئولان و چه جامعه شناسان می دانند و اعلام شده که این نوع مدارس مصداق بارزترین نماد و نمود بی عدالتی و فاصله طبقاتی در نظام آموزشی کشور و جامعه محسوب می شوند و نشان می دهند که عده ای قلیل با ثروت های بی حد و اندازه که بعضا حاصل رانت خواری و ویژه خواری نیز هستند، می توانند فرزندان خود را به این مدارس با شهریه های گران قیمت و سرسام آور و با بهترین و به روزترین امکانات بفرستند.

امکانات این مدارس نیز بسیار وسیع و گسترده است تا جایی که دارای سالن های غذاخوری، ورزش، بازی و سرگرمی، استخر، استودیوهای نمایش فیلم، اتاق های مجهز رایانه (کامپیوتر) و اردوهای مسافرتی پرزرق و برق هستند. حتی در مواردی شنیده ها حکایت از مسافرت های خارج از کشور برای دانش آموزان این مدارس است.

یکی از این اردوهای تابستانی سفر به سوئیس است و امکانی برای یادگرفتن زبان و آمادگی آیلتس یا آشنایی با زبان فرانسوی یا آلمانی. در تبلیغاتش هم نوشته شده که این مدارس شبانه روزی واقع در نزدیکی کوه آلپ سوئیس است، امکان انتخاب تعداد هفته ها وجود دارد؛ از دو هفته تا هشت هفته برای تعطیلات تابستان 14 فعالیت در هر هفته انجام می شود و این مدرسه خاص بیش از صد سال تجربه در زمینه آموزش در شهر بین المللی لوزان دارد. در عین حال، فعالیت های تفریحی مانند کارتینگ، تیراندازی، گردش در ژنو و برن، پینت بال، بازی لیزری، سرسره آبی، بازی اتاق وحشت و در کنار فعالیت هایی در رودخانه و کوهستان نظیر پیاده روی، دوچرخه سواری، اسکی روی آب ایستاده، شنا، قایق رانی و موج سواری انجام می شود. در فعالیت های فرهنگی بازدید از موزه صلیب سرخ، موزه چاپلین، المپیک، در کنار کارگاه های هنر و آشپزی و ورزش های بسکتبال و فوتبال تعریف شده است.

دانش آموزان می توانند شب ها نیز ورزش های تفریحی انجام دهند یا در اتاق های مشترک در مدرسه شبانه روزی خانوادگی استراحت کنند. قیمت هر بلیت هواپیما چهار هزار تا 12 هزار یورو در نظر گرفته شده است. اینکه هر کودکی بهترین امکانات را در اختیار داشته باشد، حق او است؛ فقط می توانیم آرزو کنیم این کودکان و نوجوانان بعدا در ایران بمانند و برای سازندگی ایران فعالیت کنند.