آرشیو یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۸۱
سیاست: داخلی/خارجی
۲
نگاه

راه حل خروج آبرومندانه اروپا از شرایط موجود

دکتر نوذر شفیعی

در روزهای اخیر شاهد بیانیه اتحادیه اروپا بودیم که در آن، صدور ضرب الاجل 60 روزه از سوی ایران رد شده بود. این اقدام در حالی صورت گرفت که قبل از هرگونه تصمیمی باید پیامدهای آن تصمیم مورد توجه قرار گیرد. پاسخ اتحادیه اروپا به ایران غیرمنتظره بود، زیرا اروپا باعث شد ایران حداقل یک سال بدون هیچ گونه دستاوردی در برجام بماند. دولت جمهوری اسلامی در این مدت انتظار داشت اروپا ساز و کار مالی را فعال و در نتیجه ایران پیامدهای ایجاد شده تحریم ها را به شکل دیگری جبران کند.

این در حالی است که پاسخ اروپا در غیر قابل قبول خواندن مهلت تعیین شده از سوی ایران از جایگاه قدرت بود به این معنا که از نظر آنها ایران تعیین کننده زمان مشخصی برای اجرا یا عدم اجرای توافق نیست.

از سوی دیگر اقدام ایران برای اروپا هشدار جدی بود، زیرا اروپاییان به شدت نگران مسائل امنیتی خود هستند و اگر ایران در این حوزه با آنها همکاری نکند ممکن است اروپاییان دغدغه های امنیتی بسیاری پیدا کنند.

بنابراین در این شرایط که ایران به اروپا فرصت داده باید تلاش شود در این فاصله از طریق دیپلماسی تلاشی برای خروج آبرومندانه دو طرف از این وضعیت صورت گیرد. در شرایط فعلی اگر اروپا بعد از 60 روز اقدامی انجام ندهد ایران مجبور به برداشتن گام های بعدی خواهد بود و از سوی دیگر اروپایی ها تصور می کنند اگر به طور علنی و تحت تاثیر تهدیدهای ایران انعطافی از خود نشان دهند ممکن است به لحاظ اعتباری برای آنها چندان مناسب نباشد، بنابراین برای برون رفت از چنین شرایطی که ممکن است بعد از 60 روز پیش آید بهتر است مذاکرات فشرده ای شکل گرفته تا طرف ها به جمع بندی روشنی برسند به این ترتیب اعتبار هر دو طرف در عرصه بین المللی حفظ شود. در غیر این صورت به سمت تصاعد بیشتر بحران پیش خواهیم رفت که برای هر دو طرف زیانبار است.