|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد98/2/17: چند روزي در صيام
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4398
سه شنبه 4 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 4360 17/2/98 > صفحه 1 (صفحه اول) > متن
 
      


آيين 
چند روزي در صيام


نويسنده: محمد ذاكري

صوم به فتح اول، در لفظ به معني باز ايستادن از خوردن و روزه داشتن است و در شرع عبارت از امساك مخصوص و آن امساك از اكل و شرب و جماع است از صبح تا مغرب با نيت خاص. در معناي رمضان نيز آمده است كه اگر اشتقاق آن از «رمضا» باشد آن سنگ گرم باشد كه هر چه بر آن نهند بسوزد و اگر از «رمض» باشد باران است كه به هر چه رسد آن را بشويد. پس روزه ماه مبارك، امساك از خوردن و آشاميدن و شهوت است در زمان و با شرايط و احكام خاص كه گناهان را بسوزاند و بعد به باران رحمت و فيض الهي بشويد و پاك كند. بر اينكه ظاهر روزه است آثاري مترتب مي شود؛ از جمله ادعاي برخي اطبا بر سلامتي جسم و جان و درك رنج گرسنگان، تشنگان و نيازمندان. مولاي عارفان علي (عليه السلام) نيز براي روزه تعابيري همچون سپري برابر عذاب الهي و زكات تن ذكر كرده و در حكمتي تلاش بر روزه داري را موجب آرامش اعضا و جوارح، خشوع ديدگان شان، فروتني جان و روان و تواضع دل ها دانسته است. اما فراتر از آن معناي حقيقي و باطني روزه رمضان است كه در بيان اهل ذوق معنا و منتهايي ديگر دارد.

در «مجمع السلوك» روزه را واجد سه مرتبه خوانده و آمده است: «صوم را سه مرتبه است؛ صوم عوام كه عبارت است از ترك اكل و شرب و جماع و صوم خواص كه عبارت است از بازداشتن سمع و بصر و دست و پاي و ساير اعضا از گناهان تا از هيچ عضوي گناهي نيايد و صوم اخص الخواص عبارت است از باز داشتن دل از همم دنيه و اذكار دنيوي و جميع ماسوي الله تعالي». در اين ميان، برخي امساك از خوردن و آشاميدن را تمثيلي از امساك همه اعضا و جوارح بر محرمات دانسته اند: «روزه خاصان؛ حفظ جوارح است چون چشم پوشي از اتساع و فراخي در زندگي و نگه داشتن گوش از شنيدن آنچه گناه است يا از محرمات است و حفظ زبان از گفتن آنچه ناشايست است و مراعات دل و قطع خاطر و افكار ناپسند و ترك تمناي آنچه بدان دسترسي نيست و بازداشتن است از محرمات و آنچه در كسب و كار حرام است و حبس پاي از شتاب در امري كه نهي شده است.» و در مرتبه اي بالاتر چشم پوشي از ماسوي الله و گذشتن از خلق براي لقاي حق و در اين مسير شرط لازم چشم پوشي است از هرچه مرضي ذات احديت نيست و دل را به غير او مشغول و گرفتار مي دارد. در شرح «تعرف» كلابادي، روزه از ديدار مردم پنهان شدن و به ديدار حق رفتن، با غير حق سخن نگفتن و تنها با حق به راز و نياز نشستن تعبير شده و آمده است: «قول پيغمبر (ص) است كه گويد: روزه سپري است. يعني حجاب است از هرچه دون خداست. گروهي گفته اند كه غرض از سپر، غيبت كردن و دروغ گفتن و محال انديشيدن است. گروهي گفتند: سپر گردد از آتش دوزخ و گروهي گفته اند سپر گردد دل بنده را از هر چه جز حق است تا ايشان را نبينند.» به قول حافظ:

پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب

تا در اين پرده جز انديشه او نگذارم

از منظري ديگر حقيقت و باطن روزه را پاي نهادن بر خواسته نفس تعبير كرده اند. چه، امساك چشم پوشي از حلال خداست و سخت گرفتن بر نفس، تا پاي دل و جان از بند زندگي دنيا بركند و پر پرواز به ملكوت بگشايد. بسياري از سالكان الي الله، روزه را رمز توفيق خود در مسير سلوك دانسته اند و خالي نگاه داشتن شكم را به مثابه سبك كردن بار براي پرواز و صعود خوانده اند. چنانكه حضرت رسول(ص) فرمايد: «دل كسي كه شكم خود را انباشته باشد به ملكوت آسمان اندر نشود». سهل عبدالله گويد: «چون خداي دنيا را بيافريد معصيت اندر سيري نهاد و جهل و اندر گرسنگي علم و حكمت نهاد.» و مولانا به زيبايي اشاره كرده است:

لب فرو بند از طعام و از شراب / سوي خوان آسماني كن شتاب / دم به دم بر آسمان مي دار اميد/ در هواي آسمان، رقصان چو بيد / تن چو با برگ است روز و شب از آن/ شاخ جان در برگ ريزست و خزان/ برگ تن، بي برگي جان است زود/ اين ببايد كاستن، آن را فزود

فيض ديگر اين ماه و روزه داري، كم خوابي و درك فضيلت سحر است. كم خوابي نيز همچون كم خوري از جلوه هاي نمادين روزه و ماه مبارك است و از سوي ديگر انوار فيض الهي در وقت سحر با حجب كمتري براي تابش بر دل و جان سالك مواجهند و فرصت مغتنمي است براي تفكر و انديشه و عبادت و دستيابي به حال خوش و تجلي ويژه آن در ليالي قدر كه انسان صائم سه شب را تا سحر به تضرع و عبادت و استغفار مي گذراند تا به دولت مطلوب دست يابد و برات لطف الهي بستاند چنانكه حافظ فرمود:

چه مبارك سحري بود و چه فرخنده شبي

آن شب قدر كه اين تازه براتم دادند

چند روزي در صيام


 روزنامه اعتماد، شماره 4360 به تاريخ 17/2/98، صفحه 1 (صفحه اول)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 7 بار
    



آثار ديگري از " محمد ذاكري"

  كربلا سنگ نشاني است كه ...
محمد ذاكري، اعتماد 25/6/97
مشاهده متن    
  مشروعيت در حكومت علوي
محمد ذاكري، اعتماد 7/6/97
مشاهده متن    
  فرزندت كجاست؟
محمد ذاكري، اعتماد 6/6/97
مشاهده متن    
  معرفت زيست محيطي
محمد ذاكري، اعتماد 17/5/97
مشاهده متن    
  دانش و ارزش / نگاهي به كتاب «علم و فضيلت»
محمد ذاكري، اعتماد 3/5/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله پژوهش هاي حبوبات ايران
متن مطالب شماره 2 (پياپي 902)، پاييز و زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است