آرشیو چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۸۶
اقتصادی
۴

مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد: افزایش سه برابری صادرات گاز ایران به عراق در ماه های آینده

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در ماه های پیش رو صادرات گاز ایران به عراق به 40 میلیون مترمکعب در روز و به سقف قرارداد می رسد.

حسن منتظر تربتی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت صادرات گاز ایران اظهار داشت: حجم صادرات گاز ایران به عراق مرتب در حال افزایش بوده و در حال رسیدن به سقف قرارداد است. پیش بینی می کنیم در ماههای آینده که اوج گرمای تابستان را داریم و مصرف برق عراق افزایش می یابد، صادرات گاز ایران به این کشور افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در ماه های پیش رو صادرات گاز ایران به عراق به 40 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید، افزود: این مقدار، مجموع حجم صادرات در قالب دو قرارداد با مقصد بغداد و بصره است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درخصوص وضعیت قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه گفت: اجرای این قرارداد بر اساس مفاد آن در حال انجام و پیگیری است و هیچ مشکلی برای صادرات گاز به ترکیه نداریم.

تربتی ادامه داد: در قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه دیده شده که برای تمدید آن، در پنج سال آخر، دو طرف وارد مذاکرات شوند؛ که بر این اساس از سال آینده به طور جدی بحث تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه مطرح و پیگیری می شود.

وی تصریح کرد: صحبت هایی که تاکنون مطرح شده بر این منوال است که ترکیه خواهان تمدید این قرارداد است و ایران نیز مشکلی برای تمدید آن ندارد و آماده است که گاز مورد نیاز این کشور همسایه را تامین کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره صادرات گاز ایران به پاکستان گفت: ما امیدواریم که پاکستان متقاعد شده باشد که احداث خط لوله صادراتی در خاک این کشور را دنبال کند. خرید گاز از ایران، راهکاری مطمئن برای تامین انرژی پاکستان خواهد بود.

گفتنی است، ایران در حال حاضر به طور میانگین حدود 42 تا 44 میلیون متر مکعب گاز در روز صادر می کند که بخش عمده این گاز به سمت ترکیه می رود و 12 تا 14 میلیون متر مکعب از آن به عراق صادر می شود.