آرشیو چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۸۶
شهرستان ها
۷

تانکرهای حامل سوخت غیراستاندارد در مرز افغانستان متوقف شد

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: حدود یک هزار تانکر حامل سوخت غیراستاندارد در مرز میلک سیستان و بلوچستان و ماهیرود سربیشه، متوقف و تاکنون بخش زیادی از آنها تعیین تکلیف شده اند.

محمد عجم افزود: از این تعداد بیش از 250 کامیون سوخت مربوط به خراسان جنوبی بوده و هنوز 50 کامیون تعیین تکلیف نشده که در مرز مستقر هستند و به دنبال رفع مشکل آنان هستیم.

وی بیان کرد: در حالی که قبل از سال هشدارهای لازم درخصوص سوخت غیراستاندارد به رانندگان و سازمان های مربوط داده شده بود اما سوخت صادر شده مطابق استانداردهای کشور افغانستان نبوده است.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: قبل از سال توسط گمرک افغانستان اعلام شد، اگر سوخت کامیون ها بر اساس آزمایش های انجام شده مطابق استاندارد نباشد، خریدار باید جریمه پرداخت کند همچنین کامیون متوقف و عوارض هر گونه خسارت بر عهده طرف ایرانی خواهد بود.

وی ادامه داد: طرف ایرانی این موضوع را با تجار افغان در میان گذاشته و قول و قرارهای آنان مبنی بر اخذ مجوز را باور کرده بودند در حالی که بعد از ورود به مرز و انجام آزمایش ها، طرف افغان زیر بار نرفته و خریدار نیز جریمه را نمی پردازد.

عجم گفت: سفارت ایران بخشنامه دولت افغانستان در این زمینه را برای تمامی سازمان های ذی ربط ابلاغ کرده بود اما برخی رانندگان اصرار داشته اند، سوخت استاندارد دارند در حالیکه نتیجه آزمایش ها در افغانستان منفی بوده است.

وی یادآور شد: برخی کامیون های متوقف شده در مرز افغانستان به مرور و با ترفندهای مختلف از جمله پرداخت جریمه، پیگیری سفارتخانه، توسط خریدار افغان، بخشودگی تریلی های ورودی اول و سایر از مرز عبور کرده اند.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی از رانندگان حمل ونقل بار خواست به بخشنامه دولت افغانستان و گمرک جمهوری اسلامی عمل کنند و به قول و قرارهای خریداران توجه نکنند.

وی اضافه کرد: دلالان و خریداران افغانستان یکسری سوخت مازاد و سوخت کوره از ایرانیان خریداری می کنند و در اظهارنامه طرف ایرانی سوخت کوره درج شده اما در آن طرف مرز این نوع سوخت با گازوئیل یا بنزین مخلوط و به عنوان سوخت تقلبی فروخته می شود که این موضوع مشکلات زیادی برای افغان ها ایجاد و از تجار ما سلب اعتماد می کند.