آرشیو چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۸۶
شهرستان ها
۷

قیمت ماهی های تن در چابهار اعلام شد

قیمت هر کیلوگرم ماهی هوور در چابهار 18 هزار تومان و گیدر 19 هزار تومان تعیین شد.

رئیس گروه آب های دور سازمان شیلات ایران اظهار داشت: حجم زیادی از میزان صید کشور مربوط به ماهی های تن است که حدود 70 درصد آن توسط صیادان سیستان و بلوچستان تامین می شود.

غلامعلی مرادی افزود: کنسرو ماهی تحت نظارت و نرخ گذاری بوده ولی ماهی های تن به عنوان ماده اولیه آن تابع این قانون نیست و تحت تاثیر بازارهای جهانی و نرخ دلار است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه صیادان راه طولانی را تا آب های دور برای صید می پیمایند و ادوات آنان روز به روز افزایش می یابد بنابراین قیمت این گونه ماهیان نیز افزایش یافته که این امر مشکلاتی را ایجاد می کند.

رئیس گروه آب های دور سازمان شیلات ایران گفت: امیدواریم دولت با تخصیص تسهیلات ویژه و ارز دولتی برای خرید ادوات صیادی، مشکلات این حوزه را تا حد زیادی رفع کند.

مسعود بختیاری مدیرعامل سندیکای تولید کنسرو ماهی کشور نیز اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید ما نیز خواستار افزایش قیمت کنسرو ماهی از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شده ایم ولی باید توجه داشت که این محصول برای قشر ضعیف تر جامعه است و نباید افزایش آن طوری باشد که به عنوان کالای لوکس ارائه شود.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: اداره کل شیلات استان از تلاش صیادان حمایت می کند تا اختلالی در تولید و تامین پروتئین مورد نیاز کشور ایجاد نشود.

هدایت الله میرمراد زهی بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت گذاری ماهی طبق قانون بر اساس بازار عرضه و تقاضا تعیین می شود. مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بسیاری از نهاده ها، ادوات و ملزومات صیادی با رشد چشمگیری روبرو بوده و عاملی برای افزایش قیمت ماهی های تن شده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که در صورت افزایش بی رویه قیمت ماهی، برای تولیدکنندگان کنسرو بعنوان خریدار اصلی آنها نیز مشکلاتی ایجاد می شود و احتمال کاهش تقاضا و خرید این محصول وجود دارد.

میر مرادزهی اظهار داشت: تشکیل کارگروهی شامل صیادان، اتحادیه صیادی، سندیکای تولید کنسرو کشور و برخی کنسروسازان با نظارت شیلات در استان به منظور تعیین قیمت منصفانه و کارشناسی ضروری است.