آرشیو پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۸۷
اقتصادی
۴

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران: هر یک نفراز عشایر گوشت قرمز 16 نفر را تامین می کند

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر با جمعیت کم اثرگذاری بسیار زیادی در جامعه دارند به گونه ای که هر یک نفر از جامعه عشایری گوشت قرمز 16 نفر را تامین می کند.

شاپور علایی مقدم در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به سوابق درخشان سیاسی، اجتماعی و نقش ویژه ایلات و عشایر در دفاع از مرزهای سیاسی و فرهنگی اظهار کرد: جایگاه عشایر و ایلات از نظر پدافند غیرعامل در مناطق مرزی و دورافتاده بسیار مهم است و اهمیت بسیاری برای امنیت کشور دارند.

وی افزود: عشایر میراث داران و حافظان مواریث کهن، آداب و رسوم و سنن کشور و دایره المعارف فرهنگ ما هستند و به دلیل انطباق و سازگاری بالای عشایر با محیط زیست و داشتن کمترین خسارت و بیشترین نفع، می توان عشایر را پرچم داران حفظ محیط زیست دانست.

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه عشایر در ایران هیچ گاه از بین نمی روند، گفت: عشایر به دنبال آب مجازی هستند و برای به دست آوردن علوفه جابه جا می شوند، این شیوه از دیرباز دنبال می شد لذا می توان آنها را محققان بومی دانست.

علایی مقدم ادامه داد: عشایر با جمعیت کم اثرگذاری بسیار زیادی را در جامعه دارند به گونه ای که هر یک نفر از جامعه عشایر گوشت قرمز 16 نفر را تامین می کند که این نکته مهمی در راستای اقتصاد مقاومتی و اهمیت این موضوع در میان عشایر است.

وی افزود: در سال رونق تولید باید تلاش کرد فروشگاه های عرضه مستقیم عشایری در استان های مختلف ایجاد شود تا وضعیت اقتصادی عشایر بهبود یافته و دست دلالان و واسطه گران

کوتاه شود.

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران تاکید کرد: می بایست با حضور فرزندان فارغ التحصیل جامعه عشایری شرکت هایی تشکیل و برنامه های اجرایی به خود آنها واگذار شود زیرا آنها بهتر از همه ما از نیازها و خواسته های عشایر اطلاع دارند.

علایی مقدم ادامه داد: میانگین درآمدی هر خانوار عشایر در حال حاضر در حدود یک میلیون و 100 هزار تومان است که درصدد هستیم تا پایان برنامه ششم، درآمد آنها را به سه میلیون تومان افزایش دهیم.

علایی مقدم در پایان با اشاره به سابقه حضور خود در کسوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر از ظرفیت مجلس آن گونه که باید استفاده نشده است چرا که مجلس باید جهت گیری فکری لازم را به نفع جامعه عشایری داشته باشد.