آرشیو پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۸۷
حوادث
۱۰

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران: شهرداری به سرعت «عوارض ساخت و ساز» را تعدیل کند

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در واکنش به اعتراض شهروندان نسبت به افزایش چندبرابری عوارض ساخت و ساز در تهران گفت: به شهرداری ابلاغ شد که نسبت به تعدیل ضرایب اقدام کند.

محمد سالاری در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم درباره بحث افزایش عوارض ساخت و ساز در مناطق مختلف تهران اظهار داشت: شهرداری تهران از سال 93 تا به حال نسبت به افزایش عوارض ساخت و ساز اقدامی نکرده و شورای شهر نیز در این خصوص تصمیمی نگرفته است.

سالاری افزود: درنهایت با ابلاغ دفترچه معاملاتی سال 1396 به شورای شهر از سوی وزارت اقتصاد، شورا این موضوع را در دستور کار قرار داد و در کمیسیون های تخصصی و شورا تصمیم گرفته شد که مجموع عوارض ساخت و ساز به صورت میانگین حدود 50 تا 60 درصد افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: اتفاقی که بعد از تصمیم شورا و تایید هیئت تطبیق فرمانداری تهران افتاد این بود که بلافاصله در اواخر فروردین دفترچه ارزش معاملاتی سال 97 هم توسط وزارت اقتصاد به موجب کمیسیون ماده 64 تقویم املاک ابلاغ شد که این کمیسیون در اصل وظیفه تعیین تعرفه ارزش معاملاتی املاک و اراضی محدوده شهر و همچنین نرخ اجاره را در هر سال دارد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: دفترچه جدید سال 97 از سوی وزارت اقتصاد در اختیار شورای شهر تهران قرار گرفت و شهرداری مکلف شد که این دفترچه را لحاظ کند.

سالاری خاطرنشان کرد: بنابر ضرایب مشخص شده از سوی دولت ارقام عوارض محاسبه شده در سامانه شهرداری بسیار نگران کننده بود بنابراین به شهرداری تهران ابلاغ شد که سریعا نسبت به تعدیل ضرایب و ارائه لایحه جدید به شورا اقدام کند.

به گفته وی، در نتیجه ارزیابی هایی که شهرداری تهران و مجموعه کارشناسان وزارت اقتصاد انجام داده اند، اظهار داشته اند که میزان افزایش قیمت ملک و واحدهای تجاری، اداری و خدماتی چندین برابر شده و در اصل سهم عوارض شهرداری در ساخت و ساز بسیار ناچیز است.