آرشیو پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۸۵
صفحه اول
۱

دور دنیا

پوتین: ایران امروز شفاف ترین برنامه هسته ای دنیا را دارد

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد ایران از زمان امضای برجام در سال 2015 تاکنون شفاف ترین کشور دنیا در زمینه فعالیت های هسته ای بوده است.

به گزارش تسنیم، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه تاکید کرد ایران پس از امضای توافق هسته ای موسوم به برجام در سال 2015 تاکنون شفاف ترین کشور جهان -در زمینه هسته ای- بوده است.

ولادیمیر پوتین ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد: «من شخصا با رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران صحبت کردم و او به من گفت که ایران به تعهدات هسته ای خود پایبند بوده است. البته در مورد برجام هم باید بگویم که آینده آن تنها به روسیه بستگی ندارد.»

رئیس جمهور روسیه در خصوص گمانه زنی های مطرح شده در مورد خروج ایران از برجام نیز اظهار داشت: «من بارها در صحبت هایم با دوستان ایرانی گفته ام که از نظر من گزینه منطقی تر این است که ایران در برجام بماند؛ زیرا اگر ایران از برجام خارج شود، فردای آن روز همه فراموش خواهند کرد که آمریکا آغازگر تخریب برجام بوده است و در نهایت همه تقصیرات به گردن ایران خواهد افتاد.»

بغداد از روسیه اس- 400 می خرد

سفیر عراق در مسکو از تصمیم بغداد برای خرید سامانه های موشکی اس- 400 روسیه خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، حیدر منصور هادی، سفیر عراق در مسکو تصریح کرد که بغداد تصمیم گرفته است سامانه های موشکی اس- 400 را از روسیه خریداری کند.وی در کنفرانسی خبری در مسکو عنوان داشت: در مورد موشک های اس -400، تا به این لحظه نقشه راهی وجود ندارد که زمان های مشخص و گام هایی را در این خصوص تعیین کند. اما دولت عراق این تصمیم را گرفته است و تمایل به خرید این موشک ها دارد.

سفیر عراق در پاسخ به سوالی درباره اقدام احتمالی واشنگتن برای جلوگیری از این معامله گفت: در مورد مشکلات احتمالی با آمریکا و نحوه حل این مشکلات به طور یقین کانال های دیپلماتیک مورد بررسی و استفاده قرار خواهند گرفت.

پیشتر نیز حاکم الزاملی، از نمایندگان پارلمان عراق از مذاکراتی میان دولت کشورش با روسیه در مورد فروش سامانه های اس -400 به بغداد خبر داد.