آرشیو شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۸۶
زندگی: سلامت
۱۴
سلامت و ایمنی غذا

بهداشت زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان

دکتر بهادر حاجی محمدی

در کشور ما مصرف زولبیا و بامیه یکی از عادت های غذایی روزه داران در ماه مبارک رمضان است. ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای همه هموطنان عزیز، به برخی از نکات بهداشتی در مورد زولبیا و بامیه در ذیل اشاره می شود. سینی حاوی زولبیا و بامیه باید تمیزی ظاهری داشته و کلیه قسمت های سینی باید عاری از زنگ زدگی باشد. حتما باید زولبیا و بامیه درون سینی و با روکش سلفون پوشیده باشد. عدم استفاده از پوشش سلفون موجب آلودگی میکروبی این محصولات و فاسد شدن روغن آنها می شود. کیفیت جعبه های مورد استفاده برای قرار دادن زولبیا و بامیه اهمیت زیادی دارد. سطوح داخلی جعبه های مقوایی حتما باید دارای پوشش پلی اتیلنی بوده و همچنین جعبه ها باید دارای آرم بهداشتی سازمان غذا و دارو باشد.

رنگ زولبیا و بامیه باید ترجیحا روشن باشد. قهوه ای رنگ بودن بیش از حد این محصولات نشان دهنده کاهش کیفیت آن است. رنگ قهوه ای تیره ممکن است ناشی از استفاده از حرارت شدید و بیش از حد برای پخت زولبیا و بامیه باشد. در صورت استفاده از حرارت بیش از حد در حین پخت زولبیا و بامیه، ممکن است یک ترکیب شیمیایی خطرناک به نام آکریلامید تولید شود که خطر ناباروری، عفونت چشم و تضعیف سیستم ایمنی بدن را در پی دارد.

نخریدن زولبیا و بامیه از دستفروش ها و مراکز سیار یک اصل بهداشتی بسیار مهم است، زیرا مراکز سیار اغلب غیرمجاز بوده و به علت نداشتن پروانه بهداشتی، نظارتی روی بهداشت آنها وجود ندارد. در چنین شرایطی ممکن است آلودگی و فساد زولبیا و بامیه تشدید شود؛ چرا که این محصولات در مراکز سیار، بیشتر در معرض هوای آلوده قرار می گیرند و از سویی باقیمانده ترکیب شیمیایی خطرناک پراکسید در آنها افزایش می یابد. گاهی ممکن است در مراکز سیار از رنگ های مصنوعی غیرمجاز یا روغن های چندبار مصرف شده و سوخته استفاده کنند که سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازد. بهترین توصیه، خرید زولبیا و بامیه از قنادی هاست. زیرا در قنادی ها نظارت بهداشتی توسط بازرسان وزارت بهداشت به طور مستمر انجام می شود. همچنین در حد امکان بهتر است از خریدن زولبیا و بامیه از سوپرمارکت ها پرهیز شود.