آرشیو شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۸۶
زندگی: دانش
۱۵
دانش فضایی

آمازون در آرزوی فتح ماه

محمدرضا رضایی

جف بزوس، بنیاگذار شرکت مشهور آمازون در سال های اخیر در حوزه فضایی سرمایه گذاری های بلندپروازانه ای انجام داده است. یکی از آنها تاسیس شرکت بلو اوریجین برای توسعه پرتابگرهای فضایی چندبار مصرف با هدف اعزام گردشگران به فضاست و دیگری سرمایه گذاری های عظیم او در حوزه ساخت منظومه ای از ماهواره ها که بتواند ارتباطات اینترنتی کل جهان را پوشش دهد.

اما به تازگی جف بزوس از طرح پیشتازانه ای برای طراحی و ساخت ماه نشین چندمنظوره نیز پرده برداشت. این ماه نشین «بلومون» (به معنای ماه آبی) نام دارد و دارای محفظه بزرگی است که می تواند محموله هایی مانند ربات های سطح نورد را با خود به ماه ببرد.

ماه نشین بلومون حدود هفت متر طول و 5/16 تن وزنی دارد. از نظر ابعاد و شکل ظاهری، بلومون تقریبا به اندازه ماه نشین های ماموریت های آپولو در دهه 1340/ 1960 است، اما بیش از سه برابر آنها جرم دارد و حجم بیشتری از محموله در آن جای می گیرد.

سوخت موتورهای فرود بلومون هیدروژن مایع است و این از ویژگی های جالب آن بوده که ماه نشین شرکت آمازون را از ماه نشین های آپولو متمایز می کند. بزوس می گوید: در آن زمان که آپولوها به ماه می رفتند، نمی دانستیم در قمر زمین یخ آب وجود دارد. اما حالا می دانیم و می توانیم با دستیابی به آن و تجزیه آب موجود در ماه (و به دست آوردن هیدروژن) سوخت لازم برای این ماه نشین و سایر تجهیزات حمل و نقل فضایی را تامین کنیم.

همچنین بزوس معتقد است می توان با بهینه سازی ماه نشین بلومون از آن برای استفاده در ماموریت های سرنشین دار استفاده کرد. براساس برنامه جدید ناسا، این سازمان موظف شده تا در اواسط دهه 2020 میلادی فضانوردان آمریکایی را به ماه بازگرداند. در این میان طرح های شرکت های خصوصی برای تسهیل در رسیدن به این هدف می تواند موردتوجه ناسا قرار بگیرد. البته ناسا هنوز فراخوانی به این منظور نداده است، ولی پیش بینی می شود به زودی این اتفاق رخ دهد. در این صورت شرکت جف بزوس می تواند به همکاری با ناسا برای بازگشت به ماه امیدوار باشد.