آرشیو یک‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۶۳
جهان
۱۳
امریکا

سازش ترامپ با متحدان قدیمی با هدف جنگ اقتصادی با چین

گروه جهان: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با سودای شدت بخشیدن به جنگ تعرفه ها با چین و برای تحقق این سودا در حال کاستن از تنش های تجاری اش با متحدان واشنگتن است و قصد دارد افسار درگیری های تجاری ای را که در سراسر جهان راه انداخته دست کم برای کوتاه مدت، بکشد.

به گزارش فایننشال تایمز، روز جمعه امریکا با کانادا و مکزیک به توافق رسید تا تعرفه های فولاد و آلومینیوم را حذف کند زیرا تعرفه هایی که ترامپ علیه این دو کشور اعمال کرده بود، اصلی ترین دلیل شکاف ها در سراسر امریکای شمالی طی یک سال گذشته بوده است. ترامپ همچنین دوشنبه گذشته اعلام کرد، تصمیم گرفته مالیات بستن بر صنعت خودروی ژاپن و اتحادیه اروپا را به تاخیر بیندازد. این در حالی است که جنگ تجاری و تعرفه ای امریکا با چین در بالاترین و شدیدترین وضعیت قرار دارد و نمایندگان امریکایی بویژه جمهوریخواهان اصلا از این وضعیت خرسند نیستند و رئیس جمهوری را تحت فشار قرار داده اند، کاری بکند. ترامپ هم تحت این فشارها به جای پایین کشیدن فتیله رویارویی اقتصادی با چین، تصمیم گرفته دل متحدان امریکا را که باعث رنجش شان شده، دوباره به دست آورد و خسارات جنگ اقتصادی با چین را با توسل به متحدانش در امریکا و اروپا کم کند.

البته ترامپ هنوز مقابل حذف تعرفه های فولاد و آلومینیوم دیگر متحدان خود از جمله اروپا و ژاپن مقاومت می کند و به تاخیر انداختن مالیات بر صنایع خودرو این متحدان را نیز کوتاه مدت توصیف کرده است. اما اصلا بعید نیست تحت فشار کنگره و با هدف متمرکز شدن بر یک جنگ تجاری به جای چند جنگ تجاری؛ این تعرفه ها را هم حذف کند و فقط و فقط به رویارویی اقتصادی با چین بیندیشد. هرچند که رئیس جمهوری امریکا روز جمعه در یک سخنرانی از اتحادیه اروپا به خاطر ایجاد مانع بر سر تجارت محصولات کشاورزی و خودرویی امریکا انتقاد کرد و گفت: اتحادیه اروپا ما را تهدید می کند، می توانم بگویم این تهدید از تهدید چین هم بدتر است تنها با این فرق که آنها [اتحادیه اروپا] [از نظر اقتصادی] کوچک تر از چین هستند. آنها براحتی صادرات شیرینی به امریکا مرسدس بنز صادر می کنند.