آرشیو یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۸۹
صفحه آخر
۱۲

اتحادیه اروپا از نگاه مردم اروپا «20 سال آینده را نخواهد دید»

روزنامه «گاردین» انگلیس با انتشار نتایج یک نظرسنجی نوشته بیش از نیمی از اروپایی ها معتقدند که اتحادیه اروپا در طول 20 سال آینده احتمالا فرو می پاشد.

ایده فروپاشی اتحادیه اروپا طی سال های اخیر از سوی دولتمردان ، رسانه ها و کارشناسان همواره به عنوان یک پیش بینی محتمل طی دهه های آینده مطرح شده است. شکاف بین روابط اروپا با آمریکا، بحران پناهجویان، گسترش موج ملی گرایی و جریان های راست افراطی، بحران پناهجویان، ادامه بحران اقتصادی و مسائلی مثل برگزیت و همچنین اعتراضات ضد نظام سرمایه داری جلیقه زردها مسائلی است که بر اساس آن کارشناسان پیش بینی می کنند فروپاشی اتحادیه اروپا بر خلاف موج خوش بینی به این اتحادیه در دو دهه گذشته چندان دور از انتظار نیست.

«جرج سوروس» نیز چندی پیش با مشاهده بحران های نفس گیر و خطرناک در اروپا، نسبت به حساس بودن شرایط هشدار داد و طی یادداشتی نوشت: «اروپا ناخواسته به سمت نیستی گام برمی دارد و مردم اروپا باید، قبل از اینکه بسیار دیر شود، بیدار شوند. اگر بیدار نشوند، اتحادیه اروپا به سرنوشت شوروی در سال 1991 مبتلا خواهد شد.»

حالا روزنامه انگلیسی «گاردین» با انتشار نتایج یک نظرسنجی در این باره نوشته: «در فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اتریش، اسلواکی، رومانی، یونان، جمهوری چک و لهستان بیشتر مردمی که در نظرسنجی شرکت کردند، معتقدند که در طول 20 سال آینده احتمال فروپاشی اتحادیه اروپا وجود دارد. به طوری که از هر 10 نفر سه نفر معتقدند که بحران میان کشورهای اروپا تهدیدی واقعی است.»

وقوع جنگ هم محتمل است

«گاردین» در ادامه گزارش خود می افزاید: «این آمار در فرانسه و اسلواکی رقم بالایی را نشان می دهد. طبق نظرسنجی که اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی انجام داده است، 66 درصد مردم اسلواکی معتقدند اتحادیه اروپا 20 سال آینده را نخواهد دید و بدین ترتیب این کشور در رتبه اول قرار دارد و فرانسه با آمار 58 درصد در رتبه بعدی قرار می گیرد. حتی یک سوم از رای دهندگان در فرانسه و لهستان معتقدند که حتی امکان وقوع جنگ هم وجود دارد. این دیدگاه را بیشتر کسانی دارند که حامی احزاب افراط گرا هستند.»