آرشیو یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۸۹
اقتصادی
۴

وزارت نیرو اعلام کرد: افزایش 277 درصدی ورودی آب به سدها در سال آبی جاری

رئیس گروه بهره برداری از سد های کشور گفت: مقادیر ورودی به سد ها از ابتدای سال آبی معادل 71/6 میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه 277 درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)؛ وحید عسکری نژاد، درباره میزان ورودی به سد ها از ابتدای سال آبی 98-97 (اول مهرماه) تا 24 اردیبهشت 98 اظهار کرد: مقادیر ورودی به سد ها از ابتدای سال آبی معادل 71/6 میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 277 درصد افزایش داشته است

وی افزود: میزان خروجی از سد ها از ابتدای سال آبی نیز 50/6میلیارد مترمکعب گزارش شده که نسبت به سال گذشته در بازه زمانی مشابه 215 درصد افزایش را نشان می دهد.رئیس گروه بهره برداری از سد های کشور با بیان اینکه تعداد 178 سد مهم در حال بهره برداری کشور، ظرفیتی معادل 50 میلیارد مترمکعب دارند، گفت: بر اساس آخرین آمار، آب ذخیره شده در مخازن سد های کشور معادل40/9 میلیارد مترمکعب عنوان شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 56 درصدی برخوردار شده است. عسکری نژاد، تعداد سد هایی را که بیش از 90 درصد پرشدگی دارند 91 سد عنوان کرد و افزود: تعداد سد هایی که کمتر از 40 درصد پرشدگی دارند، 26 سد است. ضمن اینکه درصد پرشدگی مخازن سد ها حدود 82 درصد است و موجودی مخزن سد های کشور نسبت به هفته گذشته 420 میلیون مترمکعب افزایش داشته. رئیس گروه بهره برداری از سد های کشور تصریح کرد: در چند مرحله وقوع سیلاب های سنگین در سال آبی جاری، سدها نقش مهمی در مهار، ذخیره سازی و تنظیم آب ناشی از جریان های سیلابی ایفا کردند. عسکری نژاد با اشاره به اینکه برنامه ریزی منابع و مصارف سد ها با دو رویکرد کلی تامین حداکثری در شرایط خشکسالی و ذخیره سازی حداکثری در شرایط ترسالی صورت می پذیرد، ادامه داد: در شرایطی که آورد های پیش بینی شده به مخزن به دلیل وقوع خشکسالی محقق نشود، برنامه ریزی به نحوی بازنگری می شود که بتوان تا حدی که تهدیدی برای مسائل فنی، کمی و کیفی آب شرب وجود نداشته باشد از ذخایر آب مخازن بهره مند شد.

وی تاکید کرد: در شرایط ترسالی و وقوع رخداد سیلاب نیز مهار آب و حداکثر ذخیره سازی توسط مخازن سد ها صورت می پذیرد، تا جایی که بتوان از منابع آب ذخیره شده برای تامین مصارف در سال های آینده بهره برد.