آرشیو یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۸۷
صفحه اول
۱
یادداشت

هدف گیری کالاهای آمریکایی

ساسان شاه ویسی

صرف نظر از این که کالاهایی که کشورمان از ایالات متحده وارد می کند چه محصولی است، به نظر می رسد سیاست های مصوب تجاری در قالب قانون مصوب مجلس موسوم به اقدامات متقابل علیه آمریکا بسیار ضعیف بوده است.

متاسفانه اقدامات متقابل علیه آمریکا از سوی نهادهای مختلف کشورمان بسیار با تاخیر صورت می گیرد و به نظر می رسد بر اجرای سیاست های تجاری، هیچ نظارتی وجود ندارد. اگر تمام لیست واردات کالاهای آمریکایی را مورد ارزیابی قرار دهیم می بینیم بسیاری از کالاهای وارداتی، مشابه شان در داخل کشور تولید می شود و اگر هم در داخل تولید نمی شود امکان واردات آنها از سایر کشورها وجود داشته است.

اینکه حفره هایی در ساختار تجاری کشور اجازه می دهد در واردات خود را صرف نظر از کمیت و کیفیت به روی کالاهای آمریکایی باز کنیم، ناشی از عدم هم بستگی و هم وزنی سیاست های تجاری کشور است.

متاسفانه به نظر می رسد سازمان های مربوط از جمله سازمان توسعه تجارت میل دارند که در کنار واردات سایر کالاها از کشورهای مختلف، کالای آمریکایی را نیز در سبد واردات خود قرار دهند. عدم نظارت و عدم مدیریت صحیح سبب شکل گیری این حفره ها در ساختار تجاری کشور شده است. آمریکایی ها هرجایی که برایشان منافعی باشد سیاست ها و قوانینشان را تغییر داده و در این زمینه انعطاف پذیر هستند اما در ساختار کشور ما دقیقا برعکس این قضیه رخ می دهد.