آرشیو یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۸۷
صفحه آخر
۲۰

تصویربرداری 3 بعدی از مغز جنین

محققان فرانسوی با تصویربرداری سه بعدی از مغز جنین انسان برای اولین بار موفق شدند از تغییرات مغز نوزادان تا زمان تولد با دقت و جزئیاتی بی سابقه مطلع شوند.

به گزارش فارس، پزشکان به خوبی می دانند مغز جنین از انعطاف پذیری خاصی برخوردار است که تولد و خروج آن از رحم مادر را بدون وقوع مشکل حادی ممکن می کند. اما اطلاع از جزئیات این تغییرات تا امروز ممکن نبوده است.

تصویربرداری سه بعدی مغز با دقتی استثنایی کسب اطلاع از این تغییرات جزئی را ممکن کرده است. این تصویربرداری بررسی لحظه به لحظه تغییر شکل جنین در زمان عبور از رحم مادر را ممکن کرده و نشان می دهد در هر لحظه از این رویداد مغز جنین چه تحولاتی را پشت سر می گذارد.

اسکن یادشده با استفاده از یک دستگاه پیشرفته ام. آر. آی صورت گرفته و بین هفته های 36 تا 39 دوره حاملگی رخ داده است. این تصویربرداری سپس در زمان آماده شدن جنین برای خروج از رحم تکرار شده است.

نکته جالب این که نتایج این بررسی علمی حتی برای پزشکان آشنا به فرآیند مذکور نیز جالب و شگفت انگیز بوده است. زیرا در تمامی موارد استخوان های جمجمه مغز جنین ها کاملا فشرده شده بودند که این امر نشان دهنده شدت فشاری است که به سر نوزاد در حین تولد وارد می شود. اما این فشار باعث آسیب مغزی به آنها نمی شود.