آرشیو دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۰
صفحه آخر
۱۲

خروج « اکسون موبیل» از بصره جنگ روانی آمریکا علیه عراق کلید خورد

دولت بغداد در پاسخ به جنگ روانی آمریکا و خارج شدن کارکنان شرکت «اکسون موبیل» از میدان نفتی بصره، اعلام کرد که این اقدام سیاسی واشنگتن، هیچ تاثیری بر اقتصاد عراق نخواهد داشت.

« ثامر الغضببان» وزیر نفت عراق، به شدت از تصمیم شرکت «اکسون موبیل» در خارج کردن کارکنانش از میدان نفتی «القرنه -1» بصره انتقاد کرد و خواستار بازگشت فوری این کارکنان به میدان نفتی مذکور شد.

وی گفت: این تصمیم غیرقابل قبول و غیرقابل توجیه است و علت آن، ترس از شرایط امنیتی نیست، بلکه انگیزه های سیاسی در ورای آن قرار دارد.

وزارت نفت عراق هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که هیچ تغییری در فعالیت های میدان نفتی و گازی «قرنه- 1»بصره رخ نداده و خروج کارکنان شرکت «اکسون موبیل» هیچ تاثیری بر روند کار در این میدان نفتی نداشته است.

«احسان عبدالجبار اسماعیل» مدیر شرکت نفت بصره هم اعلام کرد که خروج کارکنان شرکت «اکسون موبیل» ، یک درصد هم بر تولید یا اجرای پروژه ها تاثیر نگذاشته است.

وی توضیح داد که در میدان نفتی و گازی بصره 1700 نیروی کار شاغل هستند که 1300 نفر از آنها اهل عراق و 400 تن هم غیر عراقی یا عراقی بازنشسته هستند و فقط 30 نفر از این کارکنان که اکثرا مستشار ، کارمندان مالی و یا بازاریاب هستند، به دبی رفته اند.

در پی اعلام کاخ سفید مبنی بر خروج شهروندان آمریکایی از عراق، شرکت «اکسون موبیل» مدعی شد که به علت افزایش تهدیدهای امنیتی، کارکنانش را از عراق خارج می کند و در پی آن، شنبه گذشته 20 کارمند این شرکت به دبی منتقل شده اند.

شرکت نفت بصره در این رابطه ، اطلاعیه ای صادر و در آن تاکید کرد که اقدام این شرکت آمریکایی، هیچ تاثیری بر میزان تولید نفت خام و گاز طبیعی عراق نداشته و نخواهد داشت.

شرکت نفتی «اکسون موبیل» متعلق به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا است.

کاخ سفید در حالی از نا امنی در عراق دم می زندکه مقامات عراقی بارها اعلام کرده اند وضعیت امنیتی در این کشور مطلوب بوده و تهدیدی متوجه اتباع خارجی نیست.

به اعتقاد ناظران، اقدام جدید آمریکا در عراق ، جنگ روانی بوده و واشنگتن از دست عراقی ها به خاطر مناسبات گسترده با ایران ، عصبانی است.