آرشیو سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۸۹
فرهنگ
۹
اظهار نظر هفته

شعرای جوان را دریابیم

حالا درست است که پرونده دیدار ماه رمضانی شعرا با رهبر انقلاب در شماره فردا منتشر می شود، ولی این دلیل نمی شود که امروز حرفی از آن نزنیم.

محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی مقیم ایران که معمولا در این جلسات حضور دارد به همکاران ما در خبرگزاری فارس گفته که دیدار شاعران با مقام معظم رهبری در واقع دو ثمر مستقیم در کنار سایر ثمرات دارد؛ اول توجه بالاترین شخص مملکت نسبت به ادبیات به طور خاص شعر را نشان می دهد و این مساله برای رسانه ها، مسوولان و متولیان فرهنگی حاوی پیام مهمی است؛ چرا که ایشان هر سال یک شب وقت خود را برای شنیدن شعر شاعران قرار می دهند و در صحبت های خود بر جایگاه مهم شعر به عنوان یک سنت و ثروت ملی تاکید دارند.

وی تصریح کرد: از جهت دیگر نهادهای فرهنگی از این اتفاق می توانند پیام دریافت کنند. از سوی دیگر شاعران جوانی که به جهت علاقه قلبی ای که دارند در جلسه ای با حضور عالی ترین مقام کشور حضور می یابند که این حضور ابتدا انگیزه معنوی به آنها داده و هم از سوی دیگر یک تشویقی می شود برای شاعران، چراکه برخی از آنها اولین بار است در این دیدار حضور می یابند و پخش و انعکاس این دیدار از سوی رسانه ها در مطرح شدن شاعر موثر است، چه بسا قدر و منزلت شاعر در شهر و منطقه خود شناخته نمی شود، اما وقتی این جلسه رسانه ای شود و افراد معرفی می شوند نگاه جامعه به شعر و شاعر تغییر می کند.

به گفته این شاعر، در نگاه بسیاری از مردم جامعه شاعران اغلب مربوط به نسل های گذشته هستند. تصور جامعه از شاعران تنها چهره های پیشکسوت هستند که جدی انگاشته می شوند همان ها که مسن یا در گذشته هستند، اغلب این افراد جدی گرفته می شوند؛ در حالی که شاعر در جوانی باید دیده شود، از این رو همواره به برگزارکنندگان پیشنهاد می کردم که از شاعران جوان در این جلسه برای شعرخوانی دعوت شود، چرا که رهبر انقلاب شاعران پیشکسوت را می شناسند و اغلب این افراد در تمام جلسات شعر می خوانند. حتی خودم در جلساتی که حضور داشتم با توجه به این که به درجه پیشکسوتی نرسیده و همچنان شاگرد هستم درخواست می کردم فرصت شعرخوانی بنده به شاعران جوان داده شود.