آرشیو سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۵۳۸۹
زندگی: سلامت
۱۴
جام خوراک

آیا فست فودها برای افطار و سحر مناسبند؟

دکتر مریم قادری قهفرخی

متاسفانه فواید استفاده از فست فودها یعنی صرفه جویی در زمان و هزینه ها انکارناپذیر است. طعم و بوی خوشایند و تنوع بالای این غذاها همه ما را به سمت مصرف آنها سوق می دهد، اما آیا فست فود می تواند وعده غذایی مناسبی برای افطار و سحر باشد؟

فست فودها غذاهای سالمی نیستند. به رغم تبلیغاتی که فروشندگان مبنی بر سالم و کم کالری بودن غذاهای خود می کنند، باید بپذیریم که فست فودها بسیار پر کالری هستند. مصرف مقادیر زیاد از پنیر پیتزا که حاوی در صد بسیار بالایی چربی است، هرگز نمی تواند گزینه مناسبی برای ماه رمضان باشد، چرا که مصرف غذاهای چرب سبب احساس شدید سنگینی و خستگی در افراد روزه دار می شود.

مصرف فست فودها اغلب همراه نوشابه های گازدار است. این نوشابه ها حاوی درصدهای بالایی از شکر هستند که مصرف آنها در ماه رمضان برای جبران آب مورد نیاز بدن یک اشتباه محض است.

مواد اولیه مورد استفاده برای تهیه این غذاها شامل مقادیر قابل توجهی نمک است، مثلا انواع سوسیس ، همبرگر و حتی پنیرهای پیتزا! پس شما در هر وعده با مصرف فست فودها بدون این که بدانید مقادیر زیادی نمک را وارد بدن خود کرده اید و راهی جز تحمل تشنگی ناشی از آن را طی روزه داری ندارید، بنابراین مصرف فست فود به خصوص برای وعده سحر به هیچ عنوان توصیه نمی شود. علاوه بر این، وجود مقادیر زیاد سدیم در این غذاها علاوه بر بالا رفتن فشار خون در افراد روزه دار مستعد بیماری های قلبی و فشار خون، می تواند عملکرد کلیه ها را نیز به خطر اندازد. برای جلوگیری از آسیب به کلیه ها در ماه مبارک رمضان، مصرف کافی آب در زمان بین افطار و سحر توصیه اکید شده است، اما با جایگزین کردن فست فود به جای افطاری و سحری سالم، به کلیه ها آسیب بیشتری وارد خواهد شد.

غذاهای سرخ کردنی مثل انواع زیادی از سیب زمینی ها، برگرها، فرآورده های گوشتی و سوخاری ها نه تنها حاوی مقادیر قابل توجهی روغن هستند، بلکه در صورتی که در دماهای بالا پخته و سوخته شوند، حاوی مقادیر قابل توجهی از ترکیبات سمی نظیر آکریلامید و نیتروزآمین هستند که در دراز مدت می توانند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهند.

پنیرها و فرآورده های گوشتی حاوی ترکیبات نگه دارنده مضر نظیر نیترات ها و بنزوات ها هستند که مصرف مداوم آنها تهدید جدید برای سلامت است.