آرشیو دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۳۴۲۶
جهان
۷

پیروزی کم فروغ حزب حاکم در آفریقای جنوبی

با شمارش بیش از 98 درصد از آرای ریخته شده به صندوق های رای در آفریقای جنوبی «جبهه کنگره ملی» پیروز این رقابت ها معرفی شد؛ اما با وجود پیروزی، آرای این حزب کمترین میزان از زمان پایان رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی است. به گزارش دویچه وله، برای بسیاری از احزاب سیاسی جهان کسب بیش از 57 درصد آرا می تواند یک موفقیت رویایی محسوب شود؛ اما برای جبهه کنگره ملی آفریقای جنوبی (ANC) ماجرا اندکی متفاوت است. حزب کنگره ملی در پنج انتخاباتی که در ربع قرن گذشته و از زمان پایان گرفتن دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی برگزار شده، هیچ گاه کمتر از 60 درصد آرا را به دست نیاورده بود؛ اما این بار سیریل رامافوسا، رهبر حزب حاکم، موفق به کسب 57.5 درصد آرا شده است. پس از حزب حاکم، تشکل موسوم به «ائتلاف دموکراتیک» با اندکی کمتر از 21 درصد و حزب چپ گرای «مبارزان آزادی اقتصادی» با نزدیک به 11 درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته اند.

حزب حاکم به ویژه در شهرهای مهم و بزرگی مانند ژوهانسبورگ و پرتوریا، به نسبت انتخابات پنج سال پیش، آرای بسیاری را از دست داده و در استان کیپ غربی اکثریت آرا نصیب ائتلاف دموکراتیک شده است. ناظران علت کاهش آرای حزب حاکم را جنجال ها و رسوایی های فساد مالی در سال های اخیر عنوان می کنند. اختلاف میان درآمد سفیدپوستان و سیاه پوستان با وجود گذشت ربع قرن از حکومت آپارتاید از دیگر علت های ناخشنودی بخشی از شهروندان از حزب حاکم محسوب می شود.

افزایش رشوه خواری و فساد، به ویژه در دوران ریاست جمهوری جاکوب زوما، در سال های 2009 تا 2018 به گسترش بی اعتمادی و سرخوردگی شهروندان از سران حزب کنگره ملی افزوده است. زوما سال گذشته و پیش از پایان دوره دوم ریاست جمهوری از قدرت کنار گذاشته شد و رامافوسا جای او را گرفت. برخی تحلیلگران معتقدند اینکه حزب کنگره ملی اکثریت پارلمانی را از دست نداده؛ تا حدود زیادی به وعده های رامافوسا درباره مبارزه با فساد و رانت خواری و اصلاحات اقتصادی باز می گردد؛ با این همه رئیس جمهوری آفریقای جنوبی سال های پرچالشی پیش رو خواهد داشت.