آرشیو چهار‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۰۶۶
فرهنگی
۶
با کن 2019

از پزشک آشفته حال فرانسوی تا موزیسین ناآرام انگلیسی

وصال روحانی

هشتمین روز از هفتادودومین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن فرانسه، تحت الشعاع دو فیلم خاص قرار گرفت. «سیبل»، کاری ساخته ژوستین تریت فرانسوی و «مرد موشکی»، فیلمی که به قسمت خارج از مسابقه تعلق دارد اما چون مرتبط با التون جان، موزیسین مشهور و دیرپای بریتانیایی است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. «سیبل» که براساس سناریویی از ژوستین تریت و آرتور هراری ساخته شده و دو هنرپیشه اصلی آن ویرجینی افیرا و ارل اکزار چوپولوس هستند، یک کار دراماتیک است که به رغم آمیخته بودن برخی قسمت های آن با طنز تلخ، تمی روان شناسانه دارد. هرچند تجربه نشان داده است که معمولا «تریلر»ها (فیلم های پردلهره و جنایی) جوایز برتر سه جشنواره بزرگ سینمای جهان (کن، ونیز و برلین) را تصاحب نمی کنند، اما اگر امسال هیات ژوری جشنواره این سنت را بشکند و به کاری از این دست بها بدهد، شاید یکی از نخل های 2019 سهم سازندگان «سیبل» شود.

یک بیمار ویژه

سیبل یک پزشک روانکاو زن است که تصمیم می گیرد به عشق نخست و حرفه اصلی مورد نظرش که نویسندگی است، رجعت کند و تجربیات متعددش در زمینه درمان بیماران روحی را به صورت سلسله داستان هایی جنایی به روی کاغذ بیاورد. در همین حال جدید ترین مریض وی که زنی به نام مارگوت و حرفه اش بازیگری سینماست، با تشریح ناآرامی های روانی و شرح مشکلاتش، او را نسبت به خود کنجکاو و به آرامی جایی بزرگ تر را در ذهن و زندگی این پزشک زن برای خود باز می کند. این فیلم 100 دقیقه ای که در پس زمینه ای از ناکامی های متعدد فرانسه در جشنواره نخست خانگی اش (کن) به نمایش درآمده، به لطف تصویربرداری هنرمندانه سایمون بوفیلز و تدوین حساب شده لوران سنه چال به کاری قابل اعتنا و یکی از شش هفت فیلم برتر جشنواره امسال کن تبدیل شده است.

فیلمی برای التون جان

فرجام کار «مرد موشکی» فیلمی که دکستر فله چر امریکایی درباره التون جان(موزیسین و خواننده معروف و بسیار پرسابقه و ناآرام بریتانیایی) ساخته، از همین حالا تا حدودی مشخص است! این فیلم به سبب اکران شدن در قسمت خارج از مسابقه عملا سهمی از جوایز متعدد و مختلف جشنواره برنمی گیرد ولی فله چر با کار تازه ای که رو کرده بی گمان افتخارات و جوایز بسیاری را از حالا نشانه گرفته است.