آرشیو چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۲
صفحه آخر
۱۲

بشار اسد: این وهابیت بود که افراط گرایی را تثبیت کرد

رئیس جمهور سوریه در مراسم افتتاح «مرکز بین المللی الشام الاسلامی» که هدف آن، مقابله با تروریسم و افراط گریی ذکر شده، اظهار داشت که وهابیت تروریسم را در منطقه تثبیت کرد.

«بشاراسد» در مراسم افتتاح «مرکز بین المللی الشام الاسلامی» در میان جمع کثیری از علما تاکید کرد که ملت سوریه در حال مبارزه با افراط گرایی بوده و در این مسیر، ثابت قدم است.

به گزارش فارس، وی تصریح کرد: ارتش سوریه در حال مبارزه با تروریسمی است که برخاسته از افراط گرایی است و علمای مذهبی نیز با این افراط گرایی مبارزه می کنند.

بشار اسد گفت که افراط گرایی محصول دین نیست، بلکه یک محصول اجتماعی است و به همین خاطر، انواع مختلفی از افراط گرایی مثل افراط گرایی سیاسی، قومی، عقیدتی ، اجتماعی و دینی وجود دارد.

رئیس جمهور سوریه ضمن انتقاد از نقش وهابیت در تثبیت افراط گرایی مذهبی، خاطر نشان کرد که اخلاق مانند مذهب، یک ضرورت برای بشر است و باید مسائل اخلاقی در موازات فعالیت های مذهبی در جامعه تثبیت شود.

وی ادامه داد: ذهن بسته، فقط به پوسته شریعت و مذهب اهمیت می دهد، اما ذهن باز، جوهر و مغز آن را دریافت می کند و این ذهن باز کاری می کند که دین، دین توحیدی باشد و حتی پیروان سایر مذاهب را گرد خود جمع کند، ولی ذهن بسته صرفا به افراط گرایی می انجامد و باعث تفرق اجتماعی می شود.

اسد همچنین تصریح کرد: امکان ندارد کسی که به خانواده و میهن خود با صداقت وابستگی نداشته باشد، به دین خود وابسته باشد و کسی که به وطن خود خیانت کرده است، نمی تواند مومن واقعی و صادق باشد.

رئیس جمهور سوریه با تاکید بر اینکه دین نمی تواند عاری از مسائل انسانی و محدود به شریعت باشد، اظهار داشت که دین باید به مسائل مهم ملی نیز پایبند باشد.