آرشیو سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۳۴۲۷
سیاست
۲

جهانگیری: کاغذهای انبارشده در گمرکات ظرف 2 هفته به بازار عرضه شود

منبع: ایسنا

ایسنا: معاون اول رئیس جمهور روز گذشته در جلسه بررسی وضعیت واردات کاغذ و مشکلات دست اندرکاران مطبوعات و کتاب کشور، با اشاره به نگرانی ها و دغدغه های دست اندرکاران این حوزه گفت: «از نظر دولت، کتاب و مطبوعات جزء کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز جامعه است و باید تمام تدابیر لازم برای تداوم حیات و رشد این محصولات به کار گرفته شود».

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه دولت به افزایش قیمت ملزومات مورد نیاز این صنعت نظیر کاغذ و زینک و پیامدهای آن برای صنعت چاپ و نشر کشور واقف است، افزود: «نخواهیم گذاشت در حرکت رو به رشد تولید محصولات فرهنگی نظیر کتاب و مطبوعات خللی حاصل شود. سال گذشته با وجود مشکلات اقتصادی، کاغذ به عنوان کالایی اساسی در فهرست اقلام ضروری و مورد نیاز مردم قرار گرفت و ارز لازم برای واردات آن از سوی بانک مرکزی تامین شد و این روند امسال نیز ادامه خواهد یافت».

او ضمن تاکید بر ضرورت حل مشکلات پیش روی مطبوعات و حوزه نشر و کتاب در زمینه کاغذ گفت: «به منظور حل مشکل کاغذ، باید علاوه بر نظارت جدی و دقیق بر جریان واردات و توزیع کاغذ، تلاش شود ظرف چند ماه ظرفیت تولید کارخانه های داخلی برای مرتفع کردن نیازهای کشور در این زمینه افزایش پیدا کند». جهانگیری افزود: «دولت در موضوع فساد و رانت ناشی از توزیع کالاهایی که با ارز چهارهزارو 200تومانی وارد شده، اما در بازار به قیمت های آزاد فروخته می شود، با هیچ کس تعارف ندارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک مرکزی باید در زمینه پرونده های واردات و توزیع کاغذ، به عنوان مدعی همه ابزارهای لازم را برای مسدودکردن منافذ فساد به کار بگیرند و با متخلفان از طریق تعزیرات و محاکم قضائی برخورد شود و دستگاه قضائی نیز باید با سوءاستفاده کنندگان ارز اختصاص یافته برای کالاهای اساسی ازجمله کاغذ، بدون مماشات برخورد کند».

او گفت: «باید با همه کسانی که در شرایط سخت و دشوار کنونی از دولت برای واردات کالاهای اساسی ارز گرفته، اما از آن سوءاستفاده کرده اند، برخورد جدی شود؛ زیرا این کار بازی با حیثیت و آبروی نظام و دولت است».