آرشیو چهار‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۳۹۰
اقتصاد
۳
نبض اقتصاد

بسته جدید ارزی، صادرات به عراق را کاهش می دهد

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به بسته سیاستی بانک مرکزی درخصوص نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال 98 و مغایرت ابلاغ این بخشنامه با جلسه همتی رئیس کل بانک مرکزی با اعضای هیات رئیسه اتاق ایران، گفت: در همان جلسه از سوی اعضای اتاق ایران تاکید شد که نباید صادرکنندگان را مکلف کرد تنها از یک کانال ارتباطی، ارز خود را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند؛ منتهی بخشنامه جدید

بانک مرکزی کاملا مغایر با این موضوع است. از طرفی بر اساس این بخشنامه، همچنان بدهی صادرکنندگان عراق و افغانستان به صورت ارزی پابرجاست.

به گزارش اتاق ایران، لاهوتی تاکید کرد در صورت اجرایی شدن این بخشنامه، روند صادرات در کشور طی دو ماه آینده قطعا به مشکل خواهد خورد و باید منتظر کاهش صادرات باشیم.

سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم به ارائه توضیحاتی درخصوص نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات عراق به چرخه اقتصادی کشور پرداخت.

براساس گفته های حسینی، اولین سفارش محصولات مواد غذایی از کانال عراق انجام شده است. وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های صرافی های کشور و حاکم شدن نظام صرافی در جریان صادرات ایران با کشور عراق گفت: در جلسه اخیری که بنده با مسوولان بانک مرکزی داشتم، قرار شد در رابطه با مشکل نقل وانتقال مالی صادرکنندگان از عراق، بانک مرکزی صرافی هایی را که توان دریافت پول از عراق، انتقال آن به کشور و پرداخت ریالی به صادرکنندگان ایرانی دارند، معرفی کند که با عملی شدن این پیشنهاد، قطعا برخی مشکلات صادرات به عراق حل خواهد شد. صدرالدین نیاورانی، عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران هم گفت: تعامل بانک مرکزی با بخش خصوصی در حال حاضر خیلی کم است. مسوولان بانک مرکزی باید تعامل بیشتری با بخش خصوصی واقعی نه خصولتی ها داشته باشند. وی افزود: بانک مرکزی باید با بخش خصوصی واقعی بنشیند و صحبت کند تا فعالان بخش خصوصی به مسوولان بانک بگویند 30سال گذشته چگونه توانسته اند تحریم ها را دور بزنند و این پول را از کجا می آورند و بانک بیاید سر این راه ها قرار گیرد و بگوید پول ها را چگونه به دست واردکنندگان مواد غذایی و... برسانند.

عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: به طورکلی در بحث برگشت ارز صادراتی مشکلاتی وجود دارد که با تصویب بسته اخیر نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات بانک مرکزی نیز قابل حل نیست.