آرشیو سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۳۴۲۷
روزنامه فردا
۱۶
پرنده آبی

جوانی تمدید شد

ایسنا خبر زد که سن جوانی تغییر کرد. درواقع معاون امور جوانان وزارت ورزش با اشاره به ابلاغ مصوبات شورای عالی جوانان کشور از سوی وزیر ورزش از تغییر بازه سن جوانانی از 15 تا 29 سال به 18 تا 35 سال خبر داده است. همین نکته سبب شد تا کاربران در عین توجه به ماجرای فروش میز «عادل فردوسی پور» به یک هندوانه فروش، توجه ویژه ای هم به این تغییر سن داشته باشند. برخی که نوشتند وای خدایا شکرت! تمدید شد! من هنوز جوانم! دیگری نوشت من تو آخرین ماه های جوانی ام، این نشد وضع جوان ایرانی! این چندماه فقط تفریح! یکی دیگر نوشت برم تلاش کنم با بالارفتن سن من، سن جوانی هم در ایران عوض شود. اما عده ای دیگر نیز شروع به طرح سوالات کردند؛ مثلا آیا با تغییر سن جوانی از 15 تا 29 به 18 تا 35، مردم ایران جوان تر می شوند؟ اصلا این تغییر سن با چه هدفی انجام شده است؟ چقدر تغییر سن در تغییر رفتار و خواسته تاثیر دارد؟

چقدر می توان با تغییر سن جوانی به آرزوها و خواسته های جوانی نزدیک شد؟ چه شده که جوانی این قدر برای مسئولان مهم شد؟

هرچند حالا دیگر محدودیت سنی سمن های جوانان هم قانونش عوض می شود و در بودجه و در بسیاری از برنامه ریزی ها هم تغییرات گسترده ای رخ خواهد داد. اینکه چگونه قرار است نیازهای این جوانان جدید تامین می شود، حتما چالشی جدی است و البته هرچند ارائه آمار محدود شده است، اما طبق آخرین سرشماری سال 95، حدود 9.3 میلیون نفر از متولدین دهه 60 بی کارند!

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات وزارت کار، از جمعیت 8/16 میلیون نفری متولد دهه 60، حدود 4/7 میلیون نفر شاغل و 3/9 میلیون نفر فاقد هرگونه شغلی هستند.

در اکثر نظرسنجی ها هم عدم اشتغال به عنوان بیشترین دلیل عدم ازدواج مطرح شده است.

این تغییر سن جوانی سبب شد تا بسیاری درباره مسائل و مصائب جوانی بار دیگر بنویسند.