آرشیو پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۰۶۷
فناوری
۱۱

کاهش استرس شیمی درمانی با واقعیت مجازی

پزشکان قصد دارند با بهره گیری از واقعیت مجازی (VR)استرس ناشی از شیمی درمانی در بیماران سرطانی را کاهش داده و بستر مناسبی را برای مبارزه جدی با این بیماری فراهم کنند.

به گزارش «ایران آنلاین»، امروزه تقریبا هر انسان معمولی نام واقعیت مجازی Virtual Reality را در طول زندگی خود شنیده یا با آن مواجه شده است. چندین سال است که بسیاری از شرکت ها این فناوری را در عینک های خانگی VR به کار برده و راهکاری ساده برای بهره گیری از واقعیت مجازی و هیجان را در دنیای سرگرمی ها و بازی های ویدئویی ابداع کردند. اما دامنه کاربرد این فناوری تنها به حوزه سرگرمی ها محدود نمی شود؛ چرا که پزشکان در سراسر جهان در تلاشند تا جای واقعیت مجازی را در حوزه پزشکی باز کرده و از آن به عنوان یک دستیار هوشمند و حرفه ای در مسیر بهبود بیماران یاری جویند. در حال حاضر فناوری واقعیت مجازی در بخش بیماران سرطانی جذابیت ویژه ای پیدا کرده و KindVR و Start VR نمونه هایی از حضور این فناوری نوین در بخش درمان بیماران سرطانی بشمار می رود.

بیماران با پوشیدن عینک واقعیت مجازی، محتوای تسکین دهنده ای همانند سفر با یک قایق در بندری آرام، سفر به باغ وحش و... را مشاهده کرده و با ایجاد گونه ای حواس پرتی از درد بیماری یا وحشت از شیمی درمانی فارغ می شوند. این فناوری برای بیماران سرطانی همانند یک ماده مخدر عمل کرده و بر اساس آخرین آمار منتشر شده تا 48 درصد حواس پرتی و آرامش را در بیماران ایجاد می کند. علاوه بر این، گروهی از دانشمندان دانشگاه کمبریج نیز با استفاده از فناوری واقعیت مجازی، مدل هایی سه بعدی از تومورهای سرطانی را توسعه داده و زاویه و روشی متفاوت را در مطالعه این بیماری ایجاد کردند. با کمک این فناوری کوچک ترین جزئیات تومورها به نمایش درآمده و فرصتی برای یافتن درمانی بهتر را فراهم می کند.