آرشیو پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۳
صفحه آخر
۱۲

به گفته مقام های آمریکایی موشک جدید کره شمالی از سامانه دفاع موشکی آمریکا عبور می کند

مقام های آمریکایی می گویند موشک هایی را که کره شمالی جدیدا آزمایش کرده نمی توانند به این راحتی ها رهگیری کنند.

کره جنوبی 14 اردیبهشت ماه از شلیک چند موشک کوتاه برد از پایگاه «هودو» واقع در شرق کره شمالی خبر داده بود که مسافتی حدود 70 تا 200 کیلومتر را پیموده اند. روز بعد دولت کره شمالی اعلام کرد در «رزمایش تهاجمی» پرتاب کننده چندگانه موشکی و تسلیحات هدایت شونده تاکتیکی را برای ارزیابی عملکرد آنها آزمایش کرده است. این اولین آزمایش موشکی کره شمالی بعد از شکست مذاکرات کیم و ترامپ در هانوی ویتنام بود.

حالا بعد از گذشت چند روز از این آزمایش موشکی یک مقام آمریکایی که مایل به افشای نامش نبوده، در گفت وگو با روزنامه «لس آنجلس تایمز» گفته، موشک های به تازگی آزمایش شده از سوی کره شمالی بسیار شبیه به موشک های اسکندر ساخت روسیه هستند و می توانند از سامانه های دفاع موشکی آمریکا حاضر در منطقه عبور کنند. به گفته وی رهگیری موشک برد کوتاه مجهز به هدایت ماهواره ای کره شمالی از سوی سامانه های دفاع موشکی آمریکا مستقر در کره جنوبی به طور بالقوه دشوار است.

در ادامه گزارش «لس آنجلس تایمز» می خوانیم: «به خاطر شباهت فراوان این موشک به نمونه ای روسی، برخی کارشناسان آمریکایی نام مستعار «کیم اسکندر» را روی این موشک جدید گذاشته اند. موتور سوخت جامد و چهار باله موجود بر دم این موشک از جمله شباهت های موشک ساخت کره شمالی با نمونه روسی آن است.»

به گزارش فارس در حالی که رئیس جمهور آمریکا این موشک را جنگ افزاری بسیار معمولی برشمرده، مقام های نظامی و امنیتی آن را تهدیدی بالقوه علیه نیروهای آمریکا و متحدان این کشور در شمال شرقی آسیا می دانند.کره شمالی سه فروند از این نوع موشک را در 4 و 9 مه (14 و 19 اردیبهشت) در شمال غربی این کشور آزمایش کرد. این موشک ها با پرواز در ارتفاع پایین و بدون خروج از جو زمین ، قبل از سقوط به «دریای ژاپن» حدود 180 مایل پرواز کردند. موشک بالستیک اسکندر ساخت روسیه علیه اهداف متحرک زمین به کار می رود. این موشک دارای چندین نسخه از جمله «اسکندر ام»، «اسکندر ایی» و «اسکندر کا» است.