آرشیو پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۳۹۱
زندگی: سلامت
۱۴
خبر سلامت

روزه داری، بیماری های گوارشی نمی آورد

مطالعه ای در کشور نشان داده است که 40 درصد افراد روزه دار دچار علائم ریفلاکس می شوند.

ولی علت آن معمولا ناشی از روزه داری نیست، بلکه عادات غذایی نادرست در سحر و افطار مثل سریع غذا خوردن، پرخوری، خوب نجویدن غذا و افراط در مصرف آب، چای و نوشابه و مصرف غذاهای پرحجمی مثل آش، حلیم و دسرهای شیرینی مانند زولبیا و بامیه و خرما است.

دکتر سارا شفیعی پور، فوق تخصص گوارش و کبد در گفت وگو با جام جم با تاکید بر این که با اصلاح الگوی تغذیه می توان این علائم گوارشی را به حداقل رساند و روزه داری را ادامه داد، افزود: البته گاهی ممکن است ریفلاکس و سوءهاضمه در اثر روزه داری تشدید شود حتی افرادی که قبلا سابقه این دو بیماری نداشته اند ممکن است اولین تجربه آن را در ماه مبارک رمضان ذکر کنند.

افرادی که قبلا سوءهاضمه ایشان به دلیل زخم معده و اثنی عشر توسط پزشک و تایید آندوسکوپی شناخته شده تا بهبود کامل زخم و علائم نباید روزه بگیرند، چون مطالعات مختلف نشان داده عوارض زخم معده و اثنی عشر مانند خونریزی و انسداد طی روزه داری تا 25 درصد افزایش می یابد و این افراد تنها بعد از تایید بهبود زخمشان توسط پزشک معالج و هنگامی که بتوانند داروهای خود را در دو وعده سحر و افطار تنظیم کنند مجاز به روزه داری هستند.

وی تاکید کرد: بنابراین روزه داری سبب بیماری گوارشی نمی شود و برای کنترل علائم بیماری های دستگاه گوارش فوقانی در ماه مبارک رمضان در درجه اول توصیه به اصلاح الگوی تغذیه به صورت شروع افطار با غذای سبک مثل آب جوش و نبات، فرنی و نان و پنیر است.

مصرف شام هم باید دو ساعت بعد با غذاهای کم چرب و کم ادویه باشد. مصرف آب و میوه کافی بین سحر و افطار، مصرف حداقل چای، نوشابه، آش و زولبیا و بامیه و نخوابیدن حداقل تا دو ساعت بعد از غذا نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

در صورت عدم بهبود علائم با رعایت این موارد، نیاز به مراجعه به پزشک است.