آرشیو پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۳۹۱
زندگی: سلامت
۱۴
دستچین

مصرف بیدمشک همیشه هم خوب نیست

فاخره بهبهانی

مدتی پیش یکی از خوانندگان پر و پا قرص روزنامه در تماس تلفنی در مورد عرق بیدمشک پرسش قابل توجهی مطرح کرد. او مبتلا به بیماری قلبی بود و در گذشته شنیده بود برای تقویت قلب می تواند از عرق بیدمشک استفاده کند، اما اخیرا متوجه شده بود این گیاه احتمال دارد با برخی داروهای قلبی تداخل ایجاد کرده و خطرناک باشد.

در این خصوص دکتر مرضیه بیگم سیاهپوش، پزشک و متخصص طب سنتی ایران می گوید: بیدمشک گیاهی سرد و تر است و تقویت مغز، قلب و تسکین سردردهای ناشی از گرمی از مهم ترین خواص آن است ضمن این که اثرات لینت بخشی و ضد نفخ خوبی دارد و تقویت کننده سیستم گوارشی به خصوص معده است. خاصیت آرام بخشی بیدمشک به قدری زیاد است که حتی در اثر بوکردن عرق و گل آن نیز به وجود می آید و می تواند با تقویت سیستم عصبی اضطراب و استرس ناشی از افسردگی و مشکلات خواب را بهبود بخشد. بیدمشک در تمام خواص قوی تر از عرق بید و گلاب عمل می کند. بسته به محل رویش این گیاه مواد موثره آن بسیار متفاوت است و بیدمشک ارومیه حاوی ماده ای است که برای تقویت قلب اثرات بیشتر و موثرتری دارد.

با این که بیدمشک اثرات تقویت قلب دارد، اما از آنجا که بسیای از مبتلایان قلبی داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باید در مصرف آن محتاط باشند. از مهم ترین مواد موثره بیدمشک سالیسیلات ها با خاصیت ضدالتهاب و کاهنده حرارت بدن است که مصرف همزمان آن با مسکن ها و داروهای رقیق کننده خون می تواند مشکل ساز شود. همچنین مصرف توامان بیدمشک با الکل و برخی داروهای ضد تشنج (باربیتورات ها) باعث افزایش سمیت ناشی از سالیسیلات های موجود در بیدمشک می شود.

از فواید عرق بیدمشک رفع عطش شدید و درمان گرمازدگی است و یک لیوان شربت آن متشکل از گلاب، عرق بیدمشک، تخم بالنگو یا تخم شربتی و کمی ماده شیرین کننده برای فصول گرم سال توصیه می شود.

ممنوعیت های مصرف بیدمشک

مصرف بیدمشک در دوران بارداری و شیردهی، در افراد زیر 16 سال، در دوران ابتلا به عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آبله مرغان و در کسانی که دچار زخم معده و دوازدهه هستند و در مبتلایان به آسم، دیابت، هموفیلی و انواع خونریزی ها ممنوع است.