آرشیو شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۴
حوادث
۱۰

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر: آنفلوآنزای اخیر پرندگان تاکنون باعث ایجاد بیماری انسانی نشده است

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: نوع آنفلوآنزای اخیر پرندگان که مواردی از آن در کشور مشاهده شده است، تاکنون باعث ایجاد بیماری انسانی نشده است.به گزارش وزارت بهداشت، محمد مهدی گویا گفت: موارد معدودی از ابتلای بعضی از کانون های پرورش و نگهداری پرندگان به آنفلوآنزا در سال جاری گزارش شده است که آخرین آنها موردی بود که از استان آذربایجان شرقی گزارش شد.گویا افزود: به اطلاع مردم می رسانیم که این نوع آنفلوآنزای پرندگان که موارد آن در کشور مشاهده شده تاکنون باعث ایجاد بیماری انسانی نشده است.

وی درباره رصد مستمر این بیماری اظهارداشت: فرماندهی این موضوع در حال حاضر با سازمان دامپزشکی است و وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان بازوان دامپزشکی عمل می کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: وظیفه وزارت بهداشت و زیر مجموعه آن که دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند این است که به محض رویت موارد مشکوک به این بیماری در یک کانون نگهداری و پرورش طیور، آن را گزارش کنند، بلافاصله در محل حضور یابند و نظارت دقیق و پاکسازی محل از عوامل بیماری زا را انجام دهند.

گویا افزود: باید کسانی که در آن محل کار می کنند واکسینه شوند و تا 10 روز تحت مراقبت باشند. چنانچه فردی که در آن محل زندگی یا کار می کند دچار علائم مشکوک به آنفلوآنزا شود بلافاصله تحت آزمایش و مراقبت های ویژه قرار می گیرد تا یقین حاصل شود که مبتلا به بیماری نیست.