آرشیو شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۴
معارف
۸

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

روزه در حال جنابت
س) اگر کسی مدتی با جنابت روزه گرفته باشد و نمی دانسته که باید غسل کند، آیا روزه های او صحیح است؟

ج) در صورتی که جاهل به جنابت خود بوده و اصلا نمی فهمیده جنابت چیست و جنب شدن عمدی در شب ماه رمضان بوده و نه در روز آن، روزه ها صحیح است ولی اگر جنابت را می دانسته و جاهل به وجوب غسل بوده باید قضای روزه ها را به جا آورد و اگر غافل از حکم مسئله بوده، کفاره ندارد.

افطار روزه به خاطر خوف ضرر
س) اگر هواپیما در ارتفاع بالا و مسیر طولانی در حال پرواز باشد و پرواز حدود دوساعت ونیم تا سه ساعت طول بکشد، مهماندار و خلبان هواپیما برای حفظ تعادل خود هر بیست دقیقه احتیاج به نوشیدن آب دارند، در این صورت آیا در ماه مبارک رمضان کفاره و قضای روزه بر آنها واجب می شود؟

ج) اگر روزه برای آنها ضرر داشته باشد، جایز است که با نوشیدن آب افطار نمایند و قضای آن را به جا آورند و در این حالت کفاره بر آنها واجب نیست.

فرا رسیدن وقت اذان، در حین غسل واجب
س) اگر فرد جنب نزدیک اذان صبح از خواب بیدار شده و اقدام به غسل کند، اما قبل از اتمام غسل اذان گفته شود، روزه او چه حکمی پیدا می نماید؟

ج) اگر با علم یا گمان به اینکه وقت برای غسل دارد، شروع به غسل کرده، کفایت می کند و روزه اش صحیح است، مگر اینکه روزه قضا بگیرد، که در این صورت اگر قبل از طلوع فجر غسلش تمام نشود، روزه او صحیح نیست.

زکات فطره برای جنین
س) آیا طفلی که در شکم مادر است و هنوز به دنیا نیامده، باید برایش زکات فطره بدهند؟

ج) خیر، لازم نیست.

تیمم در تنگی وقت با ترک عمدی غسل
س) کسی که در ماه رمضان پیش از اذان صبح، با حالت احتلام از خواب بیدار می شود، آیا می تواند تا نزدیک اذان، غسل نکند و تیمم کند؟

ج) اگر غسل را به تاخیر اندازد تا جایی که وقت تنگ شود، گناه کرده است. در این صورت باید پیش از اذان صبح، تیمم کند و روزه او صحیح است.