آرشیو شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۳۹۲
فرهنگ
۹
پیشخوان

سوره مهر منتشر کرد؛ خاطرات زهره فرهادی در «چراغ های روشن شهر»

کتاب «چراغ های روشن شهر» خاطرات زهره فرهادی دختر 15 ساله از روزهای مقاومت در سال های جنگ تحمیلی و حضور در جهاد است که فائزه ساسانی خواه آن را تدوین کرده و توسط سوره مهر منتشر شده است.

کتاب «چراغ های روشن شهر» خاطرات زهره فرهادی از روزهای مقاومت در سال های جنگ تحمیلی و حضور در جهاد است که فائزه ساسانی خواه آن را تدوین کرده و به تازگی چاپ و روانه کتاب فروشی ها شده است.

این کتاب 543 صفحه ای که دربردارنده خاطرات فرهادی است، روایتی از روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حضورش در فعالیت های فرهنگی و تحول شخصیتش تا سال های پس از پیروزی و آغاز دفاع مقدس مردمی ایران است.

«چراغ های روشن شهر» از سوی دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری آماده و منتشر شده و تصویری را از حضور زنان و دختران در روزهای پیروزی انقلاب و پس از آن جهاد سازندگی و فعالیت های پشتیبانی جبهه نشان می دهد. کتابی که در 30 فصل و به علاوه یک بخش پیوست ها آماده و تدوین شده تا خوانندگان را در موقعیت روزهای جنگ و درگیری آشنا کند.

فرهادی در زمان آغاز جنگ دختری 15 ساله است و قرار است وارد دوره متوسطه شود که آتش ماشین جنگی صدام، مدارس را به تعطیلی می کشاند و فرهادی را عازم مسجد جامع خرمشهر می کند؛ مسجدی که مرکز هدایت کمک های مردمی در زمینه های گوناگون بوده و پایگاه مقاومت مردم شهر محسوب می شده است.

شاید مهم ترین بخش این کتاب مربوط به روزهای آغازین جنگ و مقاومت مردم در خرمشهر باشد که از سوی راوی با جزئیات بسیاری مطرح شده است.

«به کمکشان رفتیم. چند نفری مشغول بریدن پارچه های چلوار سفید شدیم. هرکدام یک سر پارچه را می گرفتیم و پارچه ها را به اندازه دو متر برش می زدیم. پارچه های برش خورده را تا می کردیم و کناری می گذاشتیم. با خودم فکر کردم این همه پارچه سفید در یک سایز مشخص را برای چه کاری می خواهند؟ توی بیمارستان مصدق دیده بودم مردم برای مجروحان ملحفه می آورند. احتمال دادم برای استفاده بیمارستان ها و مجروحان باشد.