آرشیو شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۳۹۲
زندگی
۱۳

خدمت به خلق

محمدصادق حیدری، رئیس گروه جهادی مقداد می‏گوید اگر زنان گروه با مردان همراه نبودند، بسیاری از موفقیت‏ها و اتفاقاتی که امروز برای آنها پیش آمده، ممکن نمی‏شد.

او فعالیت گروه زنان را به دهه 60 و زمان جنگ تشبیه می‏کند، زمانی که بسیاری از خانم‏ها در پشت جبهه کار می‏کردند و در بعضی مواقع هم خود دست به کار و وارد صحنه نبرد می‎شدند.

جنس تلاش خانم‎هایی که عضو این گروه هستند هم همین طور است، گاهی در پشت صحنه و گاهی خود به طور مستقیم دست به کار می‎شوند. اغلب خانم‎های این گروه تحصیلات دانشگاهی دارند و در رشته‎هایی مانند میکروبیولوژی، روان شناسی، علوم سیاسی و ادبیات تحصیل کرده‏اند.

البته چند نفر از خانم‏ها هم علوم حوزوی خوانده‎اند. خانم‏های گروه جهادی در راستای هدف گروه، یعنی ارتقای سطح اقتصادی و معیشتی ساکنان روستا فعالیت می‎کنند. یکی از کارهای آنها، فعالیت در کارگاه‎های تولیدی برند عفاف و حجاب خودشان است. بسیاری از خانم‎های گروه اما، بسته به تحصیلات دانشگاهی، در زمینه‎ کارهای پزشکی، درمانی و مشاوره خانواده فعالیت می‎کنند. بخش مهمی از کارهای آنها اما در حوزه فرهنگی است.

برگزاری کلاس‎های ورزشی، پیاده‎روی، دورهمی‎ها و بررسی مشکلات جوانان و زنان روستا از این نوع فعالیت ها ست. خانم‏های گروه، در کنار مردان حتی در مزارع هم کار می‏کنند پیاز زعفران می‏کارند. بخش دیگری از فعالیت‎های آنها در زمینه آموزش است. بسیاری از خانم‎های روستا که به هر دلیلی امکان تحصیل نداشته‎ و از تحصیل بازمانده‎اند، حالا به لطف آموزش‎های خانگی خانم های گروه جهادی با سواد شده‎اند. برگزاری کلاس‎های کمک‎آموزشی برای دانش‏آموزان روستا از دیگر فعالیت های آنهاست. خانم‎های گروه معتقدند با انجام کارهای اجرایی و پشتیبانی، سعی دارند تا به خدا نزدیک شوند.

آنها تنها راه رسیدن به خدا را خواندن نماز و روزه گرفتن نمی‏دانند. از نظر آنها خدمت به خلق هم یکی از راه‏های رسیدن به خداست.